Montgo

Montgó

Köranvisning: Kör väg CV-752 till Denia.  Från den fjärde rondellen ska Du svänga av till höger på Avenida de Alicante. Kör denna väg ca ett par hundra meter och ta av till höger på Avinguda del Montgo. Följ "Hospital" skyltar till höger tills Du kommer till Cami Pou de la Muntanya, som korsar en järnvägsräls. Ca 1,5 km längre fram hittar Du en vägvisare "PRV 152". Fortsätt framåt längs  "Cami Pujada, Rutes Montgo" och "Camino de Subida" ca 1 km tills vägen tar slut. På vägens vänstra sida hittar Du en parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 15,5 km/5t38min

Vid en stor informationstavla som beskriver naturparken börjar en betongväg som leder uppåt (115 m). Efter några steg förändras betonvägen till en grusväg. Du kommer till ett vägskäl med vägvisare (13 min) (180 m). Gå till vänster mot "Cova del Camell" och "Cova de L'Aigua". Tre minuter senare hittar Du en vägvisare mot Aiguas grotta på höger hand. Vill Du besöka grottan, ta stigen uppåt.

Leden fortsätter längs kärrvägen. Strunta i stigarna som går neråt till vänster. Du passerar en rund byggnad på vägens högra sida. Vägen blir smalare och förändras sedan till en stig (1t13min) (210 m), som korsar en klyfta och börjar att stiga längs Montgós sluttning. I början av stigningen hittar Du en skylt "Creuta Cim, 753 m". När stigen delar sig (1t23min) (245 m), ska Du gå till höger. Följ gul-vita markeringar och stolpar. I korsningar ska Du gå rakt fram.

Stigen blir brantare och börjar sedan följa Montgós kam (2t23min) (600 m). Leden är nu markerad med röda markeringar. Efter kammen zickzackar sig stigen brant, men blir lättare före toppen. Från toppen (2t55min) (750 m) öppnar sig en bergutsikt och vyn över Javea och Denian mot havet. I öster syns San Antonios udde och vid god sikt även ön Ibiza.  I söder stiger klippan Ifach från havet. I sydost till sydväst domineras berglandskapet av Olta, Bernia, Puig Campana, Aixorta Aitana och Serrella. I väst reser sig La Safor.

Fortsätt längs stigen framåt. Efter några minuter ska Du vika av neråt till vänster . När stigen delar sig i tre grenar (3t05min) (670 m), välj den mellersta stigen med gul-vit markering. Direkt efter stigen börjar stiga uppåt, delar den sig (3t21min) (590 m). Vill Du besöka korset som syns på toppen av Montgó, gå till höger. Leden fortsätter till vänster.

Stigen börjar gå neråt igen (3t32min) (610 m). När Du kommer fram till en informationstavla (4t10min) (480 m) fortsätt neråt till höger. Nedgången till Racó del Pou är brant. I Racó del Pou delar sig stigen (4t40min) (325 m). Gå till vänster. Du kommer till en kärrväg (5t03min) (175 m), som löper till det redan bekanta vägskälet med vägvisarna mot "Cova del Camell" och "Cova de L'Aigua" (5t26min) (180 m). Gå till vänster och återvänd till informationstavlan (5t38min).