Peña del Perro

Prado Redondo - Peña del Perro - Peña del Tesoro - Prado Redondo

Köranvisning: Kör väg A-395 från Granada ca 23 kilometer. Vid Dornajos turistcenter (Centro de Visitantes El Dornajo) vik av till vänster på A-4025 och fortsätt ca 3 km tills Du hittar en stor skylt "Sierra Nevada Parque Natural" på vänster sida. Vid skylten finns en parkeringsplats. (Vägkarta)

Vid skylten (1875 m) börjar en kärrväg. Nästan omedelbart delar sig vägen. Gå inte till höger mot en husgrupp, utan håll till vänster. Strunta i vägvisarna mot "G Sierra" (13min) (1890 m), och fortsätt rakt fram. Du vandrar genom ett mäktigt berglandskap och korsar flera klyftor.

När vägen tar slut vid en utsiktspunkt Peña del Perro (50min) (1870 m), ska Du ta till vänster till en stig med en vägvisare mot "G Sierra". Först i början är stigen väl markerad. Nere i dalen syns Güéjar Sierra. När stigen delar sig (1t15min) (1755 m), gå till höger. Stigen sluttar brant neråt till en äng, där Du hittar ett jättestort träd (1t30min) (1645 m). Vid trädet blir stigen otydlig. Fortsätt snett uppåt till en små avsats. Följ avsatsens kant till vänster. Snart ser Du en kärrväg som tar slut vid en odling på höger sida (1t40min) (1675 m). Följ vägen till höger.

Vägen stiger längs sluttningen uppåt till en grusväg (1t50min) (1700 m). Sväng av till höger. Du passerar en bom som förhindrar biltrafiken (1t53min) (1680 m). Fortsätt längs grusvägen, tills Du ser två stora betonghjul framför Dig. Ca 50 m före hjulen ska Du vika av till en stig som börjar från vägens vänstra sida (2t04min) (1680 m).

Stigen korsar en kärrväg (2t09min) (1725 m) och svänger till vänster. Du passerar en liten ruin (2t13min) (1750 m), och fortsätter uppåt.

Stigen ansluter sig till kärrvägen som Du följde tidigare (2t24min) (1890 m). Sväng av till höger och återvänd till början av leden (2t32min).