Tella - Canal del Cinca - Bielsa

Köranvisning: Vik av från väg A-138 vid kilometerstolpen K64 till en smal asfalterad väg i riktning mot "Tella", "Ruta de las Ermitas", "Garganta de Escuaín" och "Miradores de Revilla". Efter 5,7 km delar sig vägen. Fortsätt till höger i riktning mot "Tella" och "Ruta de las Ermitas". 1,3 km längre fram passerar Du en vägvisare mot "Dolmen de Tella" och ser flera vägvisare framför Dig. Leden börjar vid vägvisarna. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12,8km/3t47min

Följ vägvisaren i riktning mot "Bielsa por Canal del Cinca" och gul-vita markeringar (1250 m). Efter några steg delar sig kärrvägen. Håll till höger. Senare visar markeringen till vänster till en stig (5min) (1220 m). Stigen korsar vägen och kommer sedan tillbaka till vägen (11min) (1170 m). Vik av till höger. Du vandrar genom Ugals platå (Plan d'Ugal) präglad av traditionella stenstugor och betesmarker. Framför Dig reser sig berget Punta Llerga.

När Du hittar en vägvisare mot "Bielsa por Canal del Cinca" och en gul-vit markering (20min) (1155 m) ska Du svänga av till höger till stigen, som börjar slingra sig Cerro Zercusos bergiga sluttning. Kantad av ekar och andra lövträd stannar stigen nästan hela tiden på samma höjd och öppnar en trevlig utsikt mot andra sidan av dalgången. Efter att ha gått genom två korta och ljusiga tunnlar (42min) (1145 m) öppnar sig en utsikt mot Llergas och Matairs sluttningar ovanför Cincas älvgång och mot toppar av bergmassivet Macizo de Cotiella.

Stigen förändras till en betongväg som täcker Cincas kanal (53min) (1140 m). På vissa ställen är vägen  gräs- och mosstäckt.

I Sarras klyfta hittar Du flera vägvisare (1t04min) (1150 m). Följ vägvisaren mot "Salinas" och "Bielsa por el Canal" över en bro till höger. Nu har leden röd-vita markeringar. Utsikten över älvgången blir bättre hela tiden.

Om en stund visar markeringen till höger till en stig (1t07min) (1150 m). Nästan omedelbart därefter hittar Du en vägvisare mot "Canal del Cinca" som pekar på stigen till vänster. Nu är markeringarna igen gul-vita. Du passerar några kanalbyggnader (1t24min) (1145 m). På vänster hand reser sig höga bergtoppar. Bakom Dig ser Du Cerro Zercusos bergsformationer.

Stigen återvänder till betongvägen (1t37min) (1150 m) och öppnar en fantastik bergpanorama. Senare följer Du markeringarna till höger till en stig (1t50min) (1150 m). I nästa vägskäl (1t52min) (1140 m), ska Du hålla till vänster. Nere i dalen skönjs ån Cinca. Framför Dig reser sig Punta Fuesa, den högsta toppen av berget Azirón, som är oftast snötäckt redan i oktober. På andra sidan av älvgången ser Du Sierra Maristás bergväggar.

En gång till, börjar Du vandra längs betongvägen vid kanalen (2t24min) (1155 m) men efter några minuters promenad återvänder Du till stigen.

Du har fina utsikter  mot Punta Suelsa och över Bielsas dal innan Du går genom den tredje tunneln (2t44min) (1160 m). Också den är kort och ljusig. Det sista avsnittet har några svåra punkter med kätting som Du kan hålla i. Lövskogen blir en tallskog och Bielsa dyker upp mellan trädstammar (3t24min) (1150 m). När Du kommer till en vägvisare (3t35min) (1150 m) ska Du fortsätta neråt till höger mot Bielsa.

Från Bielsa (3t47min) (1010 m) kan Du ta en taxi tillbaka till Tella.