Miradores de Revilla

Köranvisning: Vik av från väg A-138 vid kilometerstolpen K64 till en smal asfalterad väg i riktning mot "Tella", "Ruta de las Ermitas", "Garganta de Escuaín" och "Miradores de Revilla". Efter 5,7 km delar sig vägen. Fortsätt till vänster i riktning mot "Revilla". 6,3 km längre fram hittar Du en vägvisare mot "Miradores" på vägens vänstra sida, ca 300 meter från byn Revilla. Leden börjar från vägvisaren. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 5km/1t34min

Ta stigen mot "Miradores" (1210 m). När stigen delar sig (3min) (1210 m) ska Du gå neråt till vänster in i lövskogen. Efter att ha korsat en bro (5min) (1200 m) öppnar sig en utsikt över Escuaíns kanjon. Stigen är kantad av vackra bergväggar på höger sida. När Du hittar en vägvisare mot "Ermita de San Lorenzo" kan du besöka ruiner av detta kapell, och fortsätta sedan längs stigen.

Nästan omedelbart efter vägvisaren kommen Du till den första utsiktsbalkongen (16min) (1230 m) ovanför kanjonen där Du ser ån Yaga. Berget  Castillo Major kröner den motsatta sluttningen. På vänster hand syns Cotiellas toppar.

Bry Dig inte om stigen som viker av till höger mot "Revilla" (26min) (1265 m). Senare kommer Du att återvända till denna punkt, men nu fortsätter Du rakt fram. Från den andra utsiktsbalkongen (29min) (1245 m) syns ett vattenfall nere i kanjonen. Berglandskapet domineras av Sierra de Revilla som reser sig ovanför Angonés klyfta

Stigen svänger till vänster till den tredje balkongen (30min) (1240 m). Nu har Du en vidsträckt utsikt mot båda hållen av kanjonen, till höger och till vänster där Du känner igen Cotiella.

Återvänd till vägvisaren mot "Revilla" (34min) (1265 m) och ta stigen uppåt. Du stiger till La Loresa (45min) (1340 m), där skogen glesnar och stigningen blir svagare. Utsikten över kanjonen och mot omgivande bergen är fantastik. Stigen fortsätter längs den bergiga sluttningen och kan snart inte urskiljas i berget.

Du kommer till en liten glänta (53min) (1370 m) där Du följer stenhögar till höger. Stigen leder till en vägvisare mot "Revilla" (58min) (1375 m) där Du svänger av till höger. Framför Dig reser sig berget Punta Llerga. Stigen är kantad av Sierra de Revillas sluttnigar på vänster sida. Efter att ha korsat en bro (1t04min) (1350 m) öppnar sig en utsikt över Cincas dal.

Bry Dig inte om stigen som viker av till vänster mot "Consusa Superior" (1t20min) (1280 m). Stigen sänker sig till Revilla (1t27min) (1225 m). Pronemera genom byn till asfaltvägen (1t30min) (1225 m) och fortsätt tillbaka till vägvisaren "Miradores" (1t34min).