Revilla - Puente de los Mallos - Escuaín - Río Yaga - Revilla

Köranvisning: Vik av från väg A-138 vid kilometerstolpen K64 till en smal asfalterad väg i riktning mot "Tella", "Ruta de las Ermitas", "Garganta de Escuaín" och "Miradores de Revilla". Efter 5,7 km delar sig vägen. Fortsätt till vänster i riktning mot "Revilla". 6,6 km längre fram hittar Du en skylt "Revilla". Parkera vid skylten. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 17,5km/5t25min

Från skylten (1225 m) ska Du fortsätta till Revilla, där Du hittar på vägens vänstra sida en vägvisare. Fortsätt rakt fram i riktning mot "Puente de los Mallos", "Foratarruego" och "Puerto de Revilla". Vägen förändras till en gränd, och vid kyrkan blir gränden till en stig. När stigen delar sig (4min) (1245 m), gå till höger.

Byn Revilla och dalen Escuaín stannar nere. Strunta i stigen som viker av till höger mot  "Consusa Superior" (10min) (1280 m). Den breda stigen löper längs bergiga sluttningen som öppnar en utsikt mot berget Castillo Mayor.

Efter att ha korsat bron över Consusas klyfta (23min) (1350 m), ska Du strunta i stigen som svänger av till vänster vid vägvisaren mot Revilla som visar bakåt (28min) (1375 m). Vid skylten "Parque Nacional" (33min) (1380 m), fortsätter Du rakt fram. Alltså strunta i stigen som går till höger.

Du korsar Angonés klyfta med sitt vattenfall (40min) (1390 m). På andra sidan svänger stigen till vänster och om en stund hittar Du flera vägvisare. Följ vägvisaren i riktning mot "Puente de los Mallos", "La Valle", "Gurrundué Medio" och "Escuaín" till vänster.

Du vandrar genom skuggiga skogen med få utsikter mellan trädstammar mot Escuaíns kanjon. Efter att ha korsat Gargantas klyfta (1t22min) (1500 m) hittar Du vägvisare. Gå till vänster i riktning mot "Puente de los Mallos", "La Valle" och "Esquaín". Efter några minuter börjar en brant stigning neråt. När det branta avsnittet är förbi (1t40min) (1425 m) fortsätter Du längs stigen till ett vägskäl (1t45min) (1425 m) där Du svänger till höger.

Du korsar en klyfta till (1t53min) (1445 m) och kommer till bron Mallos (2t10min) (1450 m). På andra sidan, ska Du följa vägvisaren mot "Escuaín". Du stiger till högplatån Valles Altas de Escuaín (2t18min) (1495 m) med en fantastik bergpanorama. I norr är Escuaíns dal omgiven av Circo de Gurrundué. I väst syns dalen dit Du är på väg.

Efter att ha korsat en bäck (2t21min) (1490 m) ska Du svänga till vänster till en vägvisare som visar vägen mot "Escuaín". Följ vägvisare och grön-vita markeringar till högplatån, där Du hittar mera vägvisare. Vid en boskapsgård börjar en kärrväg (2t26min) (1510 m).

Under vandringen längs kärrvägen har Du fina utsikter mot de vinkelräta bergväggarna av kanjonen och mot bergskedjan som reser sig i öster. Du passerar en källa (2t33min) (1485 m) och korsar en klyfta (2t41min) (1450 m). Berget Cotiella syns först på vänster hand, och senare, efter att ha korsat en klyfta till (3t05min) (1340 m), framför Dig. Du går runt bommen som förhindrar biltrafiken (3t28min) (1215 m) och kommer till Escuaín (3t33min) (1200 m), där Du hittar skyltar. Ta den smala asfalterade vägen mot "Revilla".

Efter att ha passerat ett vattenfall (3t43min) (1160 m) hittar Du en vägvisare på vägens vänstra sida (3t46min) (1160 m). Ta stigen som börjar vid vägvisaren och sluttar neråt genom lövskogen. När stigen delar sig (4t01min) (1000 m) ska Du följa vägvisaren i riktning mot "Revilla" och "Río Yaga" till vänster. Senare har Du en härlig utsikt mot Yagas vattenfall som bilder stora gölar på vänster hand (4t05min) (970 m). I nästa vägskäl (4t07min) (965 m) går Du till höger mot  "Revilla". Stigen till vänster går bara till Yagas strand.

Du kommer till ån Yaga vid en stor och djup göla (4t09min) (950 m). Om en stund ska Du gå över ån på stenblock. På andra sidan hittar Du en vägvisare som visar till stigen. Stigen leder till en bergsterras med en göla omgiven av en cirkelformad bergvägg (4t19min) (955 m). Korsa terrassen och fortsätt längs stigen som går uppåt, först genom en lövskog och senare genom en tallskog  (4t40min). Uppe på bergskammen följer Du klyftans högra sida österut tills stigen går över klyftan (4t55min) (1085 m). Bergpanoraman mot Punta Llerga och Peña Montañesa är storartad.

Efter att ha korsat klyftan delar sig stigen. Fortsätt till höger. Stigen ansluter sig till den asfalterade vägen som leder till Revilla (4t59min) (1110 m). Följ vägen till vänster tillbaka till Revilla (5t25min) (1245 m).