Pla de la Casa

Facheca - Barranco del Moro - Cueva de Bernat - Plana de la Casa - Collado de Borrell - Fuente Roja - Barranco de Hondo - Facheca

Köranvisning: Kör väg CV-720 till Facheca. Vid vägen hittar Du en informationstavla med upplysning om leden. Parkera bilen på gatan (Vägkarta)

Från informationstavlan (765 m) ska Du ta den smala vägen som går under CV-720. Du passerar Espirit Sants källa (Font de l'Espirit Sant) och kommer till en korsning med vägvisare (3min) (750 m). Ta av till höger, i riktning mot Pla de la Casa.

När kärrvägen delar sig (7min) (775 m), gå till vänster. Strunta i alla vägarna som viker av till vänster mot odlingar. Vägen smalnar av till en stig. Följ Moros klyfta (Barranc del Moro) uppåt. Bry Dig inte om stigarna neråt.

Håll ett öga på bergväggen på Din högra sida. När Du kommer fram till Bernats grotta (Cova de Bernat) i väggen, vik av till höger på stigen som leder till grottan (32min) (960 m). Det tar ca 10 minuter att besöka grottan.

Du kommer till en liten glänta med en stuga och en vattenkran (37min) (1000 m). Gå till stugans högra sida och följ stigen uppåt. Högre upp öppnar sig en sjö- och bergutsikt på vänster hand. Berget Aitana är lätt att känna igen genom antenner som Du ser på dess topp. Bredvid Aitana reser sig Ponoch.

Vid vägvisaren mot Pla de la Casa (1t05min) (1230 m) ska Du vika av till höger. Stigen blir snart brantare. Pla de la Casa (1t15min) (1340 m) är en vid högplatå kantad av Serrellas toppar. På platån hittar Du ett stort isförråd. Fårflockar myser i skuggan av bergväggar.

Det tar ca 15 minuter att besöka den högsta punkten (1379 m). Från toppen har Du en fin utsikt över dalar splittrade av berg. De tydligaste topparna är Malla del Llop och Pico de Serrella, Montgo, Safor, Monduber, Benicadell och Montcabrer. Guadalests dal är omgärdad av Aitana.

Leden fortsätter mot sydväst, i början längs högplatån och sedan brant neråt längs Borrells sluttning till en kärrväg med vägvisare (1t50) (1170 m). Gå till höger mot Quatretondeta.

När vägen svänger tvärt till vänster, sväng av till höger till en smalare kärrväg neråt (1t57min) (1175 m). Snart kommer Du till den Röda källan (Font Roja) (2t01min) (1100 m), där Du hittar flera vägvisare. Välj stigen längst till höger med vägvisaren mot Facheca. Den smala stigen korsar först Hondos klyfta (Barranco de Hondo) och stiger sedan längs klyftans högra sida västerut. Följ gul-vita markeringar som vägleder Dig tvärt till vänster till en ännu smalare stig (2t11min) (1080 m). Om Du tar fel, hittar Du snart en X-formad, gul-vit markering.

Stigen delar sig vid en brunn (2t16min) (1030 m). Gå till höger. Från Serrellas nordvästra sluttningarna ser Du Benimassot, Quatretondeta och Facheca nere i Setas dal kantad av Alfaro.

Efter att ha korsat några klyftor ansluter sig stigen till en asfalterad väg (2t56min) (840 m) som fortsätter neråt till en korsning (3t11min) (765 m) där Du tar av till höger. När Du kommer till CV-720 (3t12min), sväng av till höger och återvänd tillbaka till informationstavlan i Facheca (3t16min)..