Puig Campanan kierros

Leden runt Puig Campana

Köranvisning: Kör väg CV-758 till Finestrat. Från Finestrats centrum går  CV-7672 norrut mot Molis källa (Font del Moli). Kör på  CV-7672 ca 900 m till parkeringsplatsen, som Du hittar strax efter Molis källa på vägens högra sida. (Vägkarta)

Promenera från Molis källa (340 m) längs CV-7672 bakåt och sväng av till vänster till den första asfalterade vägen (3min) (340 m). Bry Dig inte om vägarna som leder till vänster. När Du kommer till en annan belagd väg, sväng av neråt till höger (18min) (355 m).

Ca 100 m efter korsningen hittar Du en kärrväg uppåt till vänster. Högre upp syns en husruin. Strax innan ruinen (20min) (355 m) ska Du vika av till vänster till en stig. Den med röda markeringar försedda stigen dyker in i tallskogen.

Stigen löper mellan Puig Campana och Cortina svagt uppåt och korsar en kärrväg (32min) (400 m). Så småningom breder sig en sjöutsikt ut på höger sida. När stigen delar sig, håll till vänster (50min) (490 m). Lite längre fram ser Du nere på höger sida en grusväg som går till samma riktning med stigen. Stigen svänger till vänster och öppnar en utsikt mot berget Helada och staden Benidorm.

När grusvägen som Du ser nere tar slut, vik av till vänster på en ganska bred stig i riktning mot Puig Campana.(54min) (530 m). Följ denna stig som svänger så småningom söderut tills du hittar en annan stig med gul-vita markeringar (1t15min) (590 m). Ta av uppåt till höger. Håll sedan till vänster och följ de gul-vita markeringarna. När stigen når Puig Campanas norra sida visar sig Ifach, Bernia och Ponoch framför Dig. På vänster sida reser sig Puig Campanas väggar med interessanta bergsformationer. Vid Solsidas källa (2t15min) (930 m) hittar Du en vägvisare mot Molis källa. Från källan får man inte drickbart vatten, men den lodrätta orange bergväggen gör den till en trevlig rastplats.

Stigen fortsätter uppåt ytterligare en stund och sluttar sedan ner till en kärrväg (2t25min) (915 m). Fortsätt nedåt till höger. Snart kommer Du till en korsning med kärrvägar och stigar i fem olika riktningar (2t28min) (880 m). Följ vägvisaren västerut mot Molis källa till en kärrväg, som avsmalnar och delar sig (2t40min) (805 m). Fortsätt neråt till höger längs stigen. Några steg längre fram finns en stuga. Från stigen öppnar sig en utsikt mot Aitana och Monte Castellet och Puig Campanas skrövliga klippor.

Du anländer till foten av en mäktig bergvägg. I Volador hittar Du en vägvisare till Molis källa (3t05min) (617 m). När stigen delar sig (3t25min) (485 m), ska Du gå till vänster. Nu syns Puig Campanas södra bergvägg. Stigen korsar en kärrväg och kommer till en asfaltväg (3t40min) (385 m). Ta av till vänster mot Finestrat och återvänd till Molis källa (3t45min).