Puig Campana

Puig Campanas topp

Köranvisning: Kör väg CV-758 till Finestrat. Från Finestrats centrum går  CV-7672 norrut mot Molis källa (Font del Moli). Kör på  CV-7672 ca 900 m till parkeringsplatsen, som Du hittar strax efter Molis källa på vägens högra sida. (Vägkarta)

Från Molis källa (340 m) ska Du ta den asfalterade vägen uppåt. Efter en liten bro ser Du flera vägvisare på höger hand (7min) (385 m). Följ vägvisaren mot Puig Campana fram till en bred stig. När stigen delar sig (10min) (420 m), gå till höger. Följ gul-vita markeringar som senare blir röda. Stigen är markerad också genom stenhögar.

Under stigningen blir utsikterna över dalen hela tiden mer och mer vidsträckta. I början dominerar byn Finestrat vyn, men så småningom krymper den till en liten prick.

Det finns flera än en stig till Puig Campanas topp. Bara Du håller Dig på ravins högra sida går det bra, men var noga med att inte gå till ravinen som består av lösa stenar. Stigen är jätte brant och svår att gå på. Högre upp måste Du klättra och krypa. Under klättringen är Du tvungen att ta stöd av grenar, rötter och stenblock. Det omgivande landskapet är kargt. Tallskogen förvandlas till buskar av olika slag.

När Du når Puig Campanas kam vid en stor stenpyramid (2t) (1270 m), sväng till höger. Snart hittar Du två vägvisare. Den som pekar till vänster har en text "Sender botanic de L'Ombria del Puig Campana". Efter att ha besökt toppen, återvänder Du tillbaka till denna punkt. Stigen till toppen fortsätter till höger. Den är markerad med gröna markeringar.

Från toppen (2t30min) (1408 m) öppnar sig en utsikt mot omgivande berg och mot havet. Aitana, Ponoch, Aixorta och Bernia är mest markanta. Utsikten till ostkusten domineras av klippan Ifach och berget Helada och byarna Altea och Benidorm.

Återvänd till vägvisaren mot Sender botanic de L'Ombria del Puig Campana och ta stigen neråt (2t50min) (1280 m). Du följer de gröna markeringarna. På norra sidan av Puig Campana är växtligheten frodigare. Aromer av timjam, salvia, rosmarin och andra kryddörter svävar i luften under vandringen.

Denna stig är lättare att gå på än stigen från Molis källa. Först löper den i serpentiner och sedan i zickzack-mönster. Senare förändras stigen till en kärrväg (3t30min) (955 m). När kärrvägen delar sig (3t36min) (910 m), gå till vänster, inte till höger mot "Font de la Solsida". Du kommer till Pouets pass (Coll de Pouet) (3t42min) (885 m), där Du hittar flera vägvisare. Följ ingen av dem, utan ta stigen med gröna markeringar. Var noga med att inte gå till stigen med gul-vita markeringar.

Stigen börjar stiga svagt uppåt till en kam (4t) (905 m). Från kammen skönjs Llams pass (Collado de Llam). Du börjar vandra neråt i riktning mot Monte Castell, en halvcirkel-formad bergvägg med skrövliga tänder. När stigen ansluter sig till en kärrväg (4t17min) (725 m), gå till vänster. Kärrvägen förändras till en smal asfalterad väg (4t24min) (710 m) som leder till insidan av Monte Castells halvcirkel. Vid bommen som förhindrar biltrafiken (4t40min) blir vägen till en grusväg, som senare förändras tillbaka till en asfaltväg  (4t47min).

När vägen delar sig (5t) (460 m), gå till vänster. Du passerar en vägvisare mot Finestrat som pekar rakt fram (5t40min). Vägen leder tillbaka till Molis källa (5t45min).