Cova Santa

Köranvisning: Sväng av vid Orba från CV-715 till CV-718 mot Laguarts dal (La Vall de Laguar). CV-718 ansluter sig till CV-721 som går till Fleix. Kör genom Fleix till dess västra sida där Du ser en parkeringsplats framför en skola. Från Orba det är ca sex kilometer till Fleix. (Vägkarta)

Fortsätt från skolan (445 m) ca 60 meter längs CV-721 mot Benimaurell och sväng av neråt till höger till en smalare asfaltväg. Strax efter tvätthuset vid Gossas källa (Font Grossa) (3 min.) vik av till höger till en stig som leder neråt. Stigen går genom ett rundt hål i berget (13min) förbi en vattenfall (20 min) till Helvetes Ravin (Barranc de l'Infern) (30 min) (180 m). Är Du i farten tidigt på morgonen, har Du chansen att se vildsvin.

Vill Du besöka Isberts damm (Presa Isbert) gå till höger längs ravinens bottenDammen ligger mellan höga vinkelräta bergväggar. Det tar ca 20 minuter att besöka dammen. Under vandringen hittar Du interessanta bergsformationer och fossiler.

Om Du fortsätter raka vägen till den Heliga Grottan (Cova Santa), gå till vänster längs ravinens botten. Leden är lätt i början, men så småningom förvandlar stenar till stenblock. De bara bergsluttningarna är ställvis en blandning av svart och orange.

Grottan (1t) (220 m) har imponerande mått, men är svår att gå genom. I vissa ställen stora och djupa vattenpussar saktar farten. Utan hjälpmedel kan Du fortsätta bara ca 50 meter från grottans öppning. Framgången tar slut vid en ostadig metallstege. Du kan klättra upp till bergssadeln som är inte bredare än hästens rygg, men på andara sidan hittar Du en djup stup.

Från grottan gå bakåt i ankomstriktning tills Du hittar vägvisare på ravinens högra sida (1t15min) (195 m). Fortsätt mot Benimaurell och Juvees de D'Alt uppåt.

Stigen längs Tossal de la Corraors sluttningar är brant. Under vandringen skönjer Du Racons' och Inferns raviner. När Du kommer till en korsning med vägvisare (2t05min) (420 m) sväng av till vänster mot Benimaurell till den stenbelagda stigen.

Du klättrar uppåt i zick-zackmönster till Benimaurells högplatån (2t35min) (605 m), där stigen kommer till en väg (2t40 min). Sväng av till vänster mot Fleix och Benimaurell. Du passerar Olbis' källa. I Benimaurells centrum, vik av neråt till vänster på en betongväg. Vägen går förbi Benimaurells källa och Grossas källa tillbaka till  skolan (3t15min).