Foies

Fuente Nova - Fuente Cirer - Santa María de Valldigina - Castillo de la Reina Mora - Costera Ampla - Alto del Campille - Fuente Nova

Köranvisning: Kör väg CV-675 ca 1 km från Barx mot nordväst eller ca 4 km från Simat de Valldigna mot sydost till en korsining med en skylt mot Les Foies. Sväng av från väg CV-675 mot Les Foies. Fortsätt ca 4 km tills Du kommer till Font Nova. Vägen tar slut vid denna källa. (Vägkarta)

Promenera från källan (475 m) längs Foies' väg till Cicers källa som Du passerade när Du körde till Font Nova. Efter ca 10 m från Cicers källa ska Du vika vik av neråt till höger till en stig (25min) (395 m).

Från stigen öppnar sig en fin utsikt mot Valldignas dal dominerad av Santa María de Valldignas kloster. Detta kloster från år 1298 har varit under renovering sedan 1991. Du följer Abahechos klyfta med en vacker utsikt mot Puntal de la Balsa. Efter att ha gått under en antik båge som är en del av ett romerskt vattenledningssystem kommer Du till en kärrväg (1t05min) (140 m). Vid kärrvägen hittar du en till båge. Denna akvedukt (en bro med vattenledning) hadde till uppgift att förse hela dalen med dricksvatten från Cicers källa.

Kärrvägen tar Dig till CV-675. Ta av till höger och promenera till Simat de Valldigna (1t25min) (50 m). Efter Du har besökt klostret, ta väg "Carrer la Xara" som går vid den sydliga klotsermuren till citrusfruktodlingar. När muren tar slut hittar Du en annan väg (1t28min). Leden fortsätter rakt fram, men vill Du besöka Santa Annas kapell, ta av till höger.

När vägen delar sig (1t38min), gå till vänster. Följ "Cami de la Fotarda". Efter att ha passerat några hus (1t42min) tar Du av till vänster på en väg med gul-vita markeringar. I nästa korsning (1t46min), ska Du svänga av till höger. När Du kommer till en korsning med gul-vita markeringar mot alla håll (1t50min), ta av till höger. Promenera längs denna väg som stiger svagt tills citrusfruktodlingarna tar slut. Där delar sig vägen (2t) (65 m). I vägskälet, mellan de två grenarna, hittar Du en stig, som tar Dig till Reina Moras fästning. Denna fästning byggd av maurer var i bruk under största delen av medeltiden. Ruinerna består av några delar av huvudingången, yttre muren, huvudtornet, kapellet och uppassarnas bostäder. Från klippan öppnar sig en vacker utsikt mot dalens sydvästra och norra delar.

Återvänd till korsningen med de gul-vita markeringarna mot alla håll (2t55min) och ta av till höger. Bry Dig inte om sidovägarna tills Du kommer till ett industriområde nära Tavernes de Valldigna. Där viker Du av till höger till en väg med gul-vita markeringarna (3t20min) (15 m). I nästa korsning med markeringarna mot båda håll (3t27min), ska Du svänga av till vänster. Fortsätt rakt fram tills Du kommer till en korsning där Cami de la Cadira svänger av till höger. Följ Cami de la Cadira som smalnar av till en stig vid ett hus (3t40min) (60 m). Stigen svänger till vänster och stiger till Costera Ampla där Du promenerar genom gröna högplatåer. Bakom Dig syns Tavernes de la Valldigna.

Efter stigningen har blivit svagare förändras stigen till en kärrväg (4t40min) (335 m).Om några minuter tid hittar Du två korsningar. I båda korsingarna ska Du ta av till höger. Kantad av ett mäktigt berglandskap leder vägen till en pass mellan Alto de la Sardina och Puntal de les Foies (5t40min) (480 m). Fortsätt framåt till Font Nova (5t50min).