Foies

Fuente Nova - Monduber - Drova - Barx - Foies - Fuente Nova

Sök

Köranvisning: Kör väg CV-675 ca 1 km från Barx mot nordväst eller ca 4 km från Simat de Valldigna mot sydost till en korsining med en skylt mot Les Foies. Sväng av från väg CV-675 mot Les Foies. Fortsätt ca 4 km tills Du kommer till Font Nova. Vägen tar slut vid denna källa. (Vägkarta)

Ta några steg från Font Nova (475 m) tillbaka i ankomstriktningen och stig sedan till höger till en smal asfalterad väg. Följ denna väg tills Du hittar en betongväg med en kätting på höger sida (10min) (480 m). Sväng av till denna väg som leder till en husgrupp. Efter första huset (15min) (500 m) ska Du vika av till vänster till en stig.

Stigen leder upp till en kulle, där Du har en utsikt mot Foies och Penya Migdia (25min) (570 m). Efter att ha gått över kullen svänger stigen till vänster. En vid sjöutsikt breder sig ut framför Dig. Du kommer ner till botten av Rutas klyfta (Barranco de Ruta) (35min) (520 m) från vilken Du klättrar uppåt till Els Flarets' gröna sluttningar som omger berget Mondubers topp.

När stigen delar sig (43min) (545 m), gå till höger, och håll till höger även i de två nästa vägskälen. Landskapet domineras av klyftor och högplatåer. Stigen ansluter sig till en betongväg (1t) (680 m). Leden fortsätter ner till höger mot Drova, men vill du besöka Mondubers topp, sväng av till vänster.

När Du kommer till Drova (1t25min) (465 m) fortsätt neråt till vänster på en gata. Snart svänger Du av till höger på Carrer de l'Aliacra (1t30min) (390 m). När gatan tar slut, fortsätt längs en stig som kommer till en kärrväg (1t40min) (390 m). Sväng av till vänster, och nästan omedelbart till höger till en betongväg. Betongvägen smalnar av till en stig, som ansluter sig till en asfalterad väg (1t50min) (375 m). Ta av till vänster. Nu är Du i Barx. Vid nästa gathörn, ska Du ta av till vänster. Gå över CV-675. Ta av till vänsterI i nästa gatukorsning. Vid hörnet av stadhuset (Ajuntament) går Carrer de Lepant neråt till höger. Carrer de Lepant ansluter sig till en landsväg, som Du korsar till en kärrväg. Kärrvägen är försedd med vägvisare och gul-vita markeringar (1t55min) (350 m).

När Du kommer till en annan kärrväg med vägvisare (1t58min), ta av till höger i riktning mot Benitas och Puigmolas källor. Sväng av till höger vid Benitas källa. Promenera ca 20 meter och vik av till vänster. I nästa vägskäl (2t10min) (350 m) ska Du gå uppåt till höger. Efter Du har passerat Molis källa på vänster sida, ska Du vika av neråt till höger (2t15min) (350 m).

Kärrvägen kommer till en asfaltväg (2t17min) där Du svänger av till vänster. Direkt efter anländer Du till ett vägskäl. Gå uppåt till vänster. Puigmolas källa ligger på vänster sida. I nästa vägskäl (2t25min) (375 m) ska Du gå neråt till höger. Vid en lång betongbyggnad ska Du ta kärrvägen till vänster (2t35min) (355 m). Toppar av Aguil, Migdia och Monduber reser sig på höger sida.

Innan Du kommer till en campingplats ska Du vika av till höger (2t40min) (340 m).  Sväng av till vänster efter ca en minuts promenad.

När Du kommer till CV-675 (2t55min) (325 m), ta av till höger. Vid skylten till Les Foies ska Du vika av till vänster (3t) (325 m). Under vandringen längs Foies' väg kan Du beundra utsikten mot Valldignas dal dominerad av Santa María de Valldignas kloster. Vägen tar slut vid Font Nova (3t30min) (475 m).