Font Roja

Naturpark Carrascal de la Font Roja

Köranvisning: Kör väg N-340 från Alcoi i riktning mot Alicante. Strax innan Du kör ut från Alcoi ser Du en skylt mot Font Roja. Följ denna skylt till CV-797 och fortsätt 8,4 km till naturparken och Font Rojas kapell. (Vägkarta)

Santuari de la Font Roja är omgiven av ett stort friluftsområde. Vid parkeringsplatsen hittar Du en informationstavla med upplysning om naturparkens leder. Promenera ca 50 m från parkeringsplatsen längs CV-797 och ta av till höger till en betongväg som snart omvandlas till en grusväg. Följ denna väg och bry Dig inte om sidovägarna.

Vägen leder till Menejadors topp genom en lövskog som representerar medelhavsområdets ursprungliga växtlighet. I detta naturreservat hittar Du ekar, askar, lönnar, korkträd osv. Är Du i farten i oktober, har Du chansen att beundra de talrika lövträdens färgprakt.

Vid Mas del Serrallos husruin svänger vägen tvärt till vänster österut. Under vandringen passerar Du Colomas isförråd (Cava Coloma) (45min) (1315 m). Denna runda byggnad är 17 meter djup och 13 meter i diameter.

Vägen delar sig före Menejadors topp vid vattentanken (1t) (1305 m). Båda lederna som fortsätter uppåt leder till toppen (1t10min) (1350 m). Från toppen öppnar sig en utsikt mot Polops dal. Återvänd från toppen till vattentanken (1t20min) och ta kärrvägen som leder ner till höger. Efter några minuters promenad hittar Du en stig med vägvisare som viker av till vänster. Följ denna stig genom en tät lövskog. Stora träd höljda med olika sorters klätterväxter kantar båda sidorna av stigen. Vid leden finns en utsiktsbalkong från vilken Du kan beundra Polops dal och staden Alcoi

Stigen sluttar mot grusvägen (1t40min) (1100 m). Vill Du återvända till kapellet, ta av till höger. Det tar ca 10 minuter till parkeringsplatsen. Leden fortsätter dock till vänster. När Du kommer till Galers platå (Pla dels Galers) (1t50min) (1185) vik av till höger på en stig markerad med vita pilar på röda fyrkanter. Snart öppnar sig en utsikt mot dalens åkrar. Stigen går ner till en stor bergvägg där den svänger tvärt till vänster. Senare blir växtligheten frodigare.

När Du hittar en vägvisare med en röd spets (2t35min) (980 m), vik av till höger enligt vägvisaren. Stigen leder uppåt till närheten av CV-797, men gå inte till CV-797, utan gå uppåt längs trätrappor. När stigen närmar CV-797 för tredje gången, ta denna väg tillbaka till parkeringsplatsen (2t45min).