Fuentes Carrionas

Cardaño de Arriba - Lago de las Lomas - Agujas de Cardaño - Alto de las Fuentes Carrionas - Mojón de Tres Provincias - Peña Prieta - Cardaño de Arriba

Köranvisning: Kör väg CL-627 till Cervera de Pisuerga, där du svänger av till väg P-210 med skylten mot "Ruta de los Pantanos". Efter 34 km ska du ta av till P-217 med sylten mot Cardaño de Arriba mellan kilometerstolparna 33 och 34. Ca 5 km längre fram kommer du till byn Cardaño de Arriba där du hittar en informationstavla om leden och en stor parkeringsplats. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (1420 m) börjar en kärrväg som du följer svagt uppåt. Snart visar en pil vägen uppåt till vänster. Bäcken Las Lomas flyter på höger hand. Senare följer du pilen till höger till en stig (12min) (1450 m). Du passerar ett vattenfall och korsar bron över bäcken Valcave (15min) (1460 m). Stigen ansluter sig till en kärrväg (27min) (1480 m), som du fortsätter till vänster. Inom kort hittar du bron över bäcken Las Lomas på höger hand. Bry dig inte om denna bro utan fortsätt längs kärrvägen rakt fram.

Du går förbi vägvisaren mot "Lago de las Lomas" som pekar rakt fram (40min) (1560 m). Därefter ser du första gången bergspelaren av Agujas de Cardaño framför dig. När vägen delar sig (55min) (1630 m), följ pilen till höger. Efter att ha korsat bron över bäcken Las Lomas (57min) (1640 m) ska du ta stigen till vänster, alltså inte kärrvägen till höger.

Den branta, breda och steniga stigen löper genom grässlätten till Tio Celestinos högplatå, där pilen visar vägen till höger (1t34min) (1910 m). Agujas de Cardaño syns framfñr dig. Stigen korsar en bäck och kommer till passet av Tio Celestino (1t56min) (2060 m), där du följer en trästolpe till vänster längs kammen. Bäcken Manantial de Las Lomas börjar flyta på höger hand och strax därefter hittar du sjön Las Lomas framför dig. Ca två minuter innan du når sjön hittar du en tydlig stig som viker av till höger. Efter att ha besökat sjön (2t03min) (2060 m), ta denna stig markerad med stenhögar (2t05min) (2080 m).

Under vandringen uppåt passerar du en liten sjö med Pico de Las Lomas i bakgrunden (2t15min) (2125 m). Högre upp kan du titta bakåt för att beundra utsikten över sjöarna av Pozo de las Lomas. Stigen mot Agujas de Cardaño är jätte brant. Stigen tar du mellan Agujas de Cardaños bergspelare till passet av Alto de las Fuentes Carrionas med en utsikt mot Peña Espigüete (2t40min) (2375 m).

Från passet följer du kammen norrut. Efter en stund hittar du en tydlig stig, som går mot toppen av Mojón de Tres Provincias. Peña Prieta ligger på bergets högra sida. Nere ser du sjöarna av Fuentes Carrionas.

När stigen delar sig följ stenhögarna till vänster (2t52min) (2440 m). Snart blir stigen brantare och börjar zikzaka sig till toppen av Mojón de Tres Provincias (3t) (2500 m). Utsikten mot de tre provinserna - Kantabrien, León och Palencia är fantastik. Nere syns sjön Altares.

Från toppen av Mojón de Tres Provincias ser du resten av leden till Peña Prietas topp. Först sänker sig stigen passet mellan de två bergen (3t10min) (2445 m) och stiger sedan längs Peña Prietas västsluttning till dess kam (3t27min) (2530 m), som du följer till vänster till Peña Prietas högsta topp (3t29min) (2540 m). Från toppen öppnar sig en vidsträckt bergutsikt med Cubil del Can, Curavacas och Picos de Europa.

Återvänd på samma väg tillbaka till Mojón de Tres Provincias (3t55min) och fortsätt neråt. När stigen delar sig (4t10min) (2420 m). ska du gå till vänster. Först sluttar stigen med stenhögar neråt innan den börjar stiga uppåt till bergets högra sluttning. På vänster hand syns sjön Fuentes Carrionas.

När den delar sig (4t45min) (2370 m), håll till höger. Ännu en stund fortsätter stigen rakt fram innan den börjar zickzacka sig brant neråt (4t50min) (2335 m). Nere ser du sjön Las Lomas. När zickzacken tar slut (5t25min) (2100 m), fortsätt längs stigen över bäcken Las Lomas (5t32min) (2060 m) till en trästolpe, där du tar av till vänster. Återvänd längs den redan bekanta vägen tillbaka till Cardaño de Arriba (7t15min).