Las Tuerces

Villaescusa de las Torres - Las Tuerces - Castillo de Gama - Gama - Villaescusa de las Torres

Köranvisning: Sväng av från väg N-611 till Valoria de Aguilar mellan kilometerstolparna 103 och 104. Fortsätt från Valoria de Aguilar ca 2 km till Villaescusa de las Torres. Vid byns ingång hittar du stora informationstavlor med upplysning om bergsformationerna av Las Tuerces och en parkeringsplats vid tavlorna. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (885 m) ska du fortsätta längs vägen framåt till kyrkan, där du tar av till höger. Efter att ha korsat en bro, håll till vänster utan att bry dig om sidovägarna till höger. När du hittar en informationstavla på höger hand, ska du följa en pil till höger till en stig (10min) (915 m).

Stigen leder uppåt till sluttningen av Las Tuerces, där den svänger till höger ovanför Villaescusa de las Torres och fortsätter förbi några informationstavlor till den bordlika högplatån Las Tuerces (22 min) (1030 m). Följ pilarna till höger mot de första svamplika berghällar. Stigen fortsätter till vänster, bakom berghällarna och sänker sig genom en öppning i berget (26min) (1050 m) till en korsning, där du tar av till höger. Stigen löper mellan förunderliga stenblock svagt uppåt till en bordlika berghäll (32min) (1075 m), från vilken du svänger till vänster svagt neråt mot en berghäll som räcker ut från stupet till dalen. Stigen går runt berghällen till kanten av stupet med en fin utsikt över dalen.

Längre fram når du en plugglika formation på höger hand med ett bordlika block på dess vänstra sida och kan kika mellan dom till ån Camesa (40min) (1065 m). Från denna punkt ska du ta av till vänster, svagt uppåt, längs berget utan stig. Efter en minut kommer du till den högsta punkten av Las Tuerces (1075 m), där du tar av till höger. Inom kort ser du en kärrväg framför dig och hittar en smal stig som löper mot kärrvägen. När stigen delar sig, ska du hålla till vänster.

När du kommer till kärrvägen (45min) (1065 m) kan du beundra en storartad berghäll, kanske den underligaste formationen av Las Tuerces. Sväng av till höger mot högplatåns sydost ända. Håll dig på huvudvägen som svänger till vänster (49min) (1065 m). Efter kurvan ska du strunta i alla sidovägarna till vänster och fortsätta längs huvudvägen till kanten av tallskogen, där du kommer till en korsning (53min) (1070 m). Sväng av till höger. Den breda vägen är kantad av tallskogen på vänster sida och av buskar på höger sida. Senare blir vägen kantad av tallar på båda sidorna (1t25min) (1030 m).

Strunta i alla sidovägarna tills kärrvägen kommer ut från skogen och stiger till en högplatå, där den delar sig (1t48min) (1060 m). Innan du fortsätter uppåt till vänster, ta en avstickare till höger för att beundra utsikten över Valseca. Kärrvägen svänger till väsnter längs kammen.

När vägen delar sig i tre grenar (1t58min) (1080 m), ska du följa kärrvägen till höger, neråt till Gamas fästning och kapell (Castillo-ermita de Gama) (2t08min) (1065 m). Fästningen ligger i ruiner, men kapellet är i gått stånd. Fortsätt längs stigen till byggnadernas högra sida, neråt längs trappsteg till kapellets dörr, vid vilken tar du av till höger genom en båge till en stig. I början är stigen brant och svår att gå på, men sedan blir den bredare och zickzackar sig till mot Gama till en kärrväg (2t25min) (955 m), som du följer till höger till en asfalterad väg vid en källa. Fortsätt till vänster och håll till vänster vid kyrkan av San Andrés.

Den fredliga bondevägen löper genom veteåkrar och passerar efter ca 2 km några ödsliga hus. Strax efter husen, ska du vika av till vänster till en kärrväg (2t55min) (900 m).

Kärrvägen stiger svagt uppåt till en pass (3t01min) (925 m), där du fortsätter längs huvudvägen rakt fram till ett annat pass (3t11min) (935 m). Från passet sluttar vägen neråt, och du ser Villaescusa de las Torres på höger hand.

När du promenerar på byns högra sida kan du beundra berghällarna som reser sig på vänster hand. Senare viker du av till vänster, till den redan bekanta vägen (3t22min) (900 m) och återvänder till parkeringsplatsen (3t27min).