Collado la Espina

Puerto de Piedrasluengas - Collado de Sobrepenas - Collado la Espina - Peña Ciquera - Puerto de Piedrasluengas

Köranvisning: Kör väg CL-627 till Puerto de Piedrasluengas, som ligger mellan kilometerstolparna 27 och 28. (Vägkarta)

Från utsiktsbalkongen syns Peña Ciquera, dit du är på väg. I nordost reser sig Peña Sagra och i norr Picos de Europa.

Promenera från parkeringsplatsen (1350 m) ca 100 längs CL-627 söderut mot byn Piedrasluengas och ta av till höger till en kärrväg. Efter några minuter går du genom en grind och fortsätter längs vägen som leder genom bokskogen till ett litet pass (12min) (1410 m). Bakom dig ser du Peña Labras bergvägg och på höger hand Peña Sagra.

Efter att ha korsat passet stiger vägen i ett mjukt och böljande landskap först till passet av Sobrepenas (Collado de Sobrepenas) (30min) (1450 m) och sedan till Espinas pass (Collado la Espina ), med en utsikt mot de Kantabriska Bergen i Palencia.

Vägen fortsätter genom Espinas högplatå, där du hittar stora hjordar av hästar, innan den sluttar ner till bokskogen. Den följande högplatån (50min) (1420 m) erbjuder en utsikt mot Peña Ciquera som reser sig framför dig. Vägen följer högplatåns högra kant. Efter att ha passerat en stuga, svänger den till vänster. Från denna punkt börjar en lätt stigning till passet (1t05min) (1525 m), där en pil visar vägen till höger, till en gräsbevuxen sluttning. Längs sluttningen löper en smal stig uppåt till kammen av Peña Ciquera (1t20min) (1600 m). Från kammen blickar du ut över de Kantabriska Bergen och Vistrios pass.

Återvänd på samma väg tillbaka till Puerto de Piedrasluengas (2t40min).