Peña Labra

Puerto de Piedrasluengas - Peña Labra - Puerto de Piedrasluengas

Köranvisning: Kör väg CL-627 till Puerto de Piedrasluengas, som ligger mellan kilometerstolparna 27 och 28. (Vägkarta)

Från utsiktsbalgongen av Puerto de Piedrasluengas (1350 m) syns Peña Labras lodrät bergvägg och TV-antennen som är ledens första etapp.

Promenera från parkeringsplatsen över CL-627 till en kärrväg, som svänger uppåt till höger mot antennen. När vägen tar slut i närheten av stora stenblock (7min) (1390 m), fortsätt längs en gräsbevuxen stig, som svänger till vänster vid detta stenblock, som ligger nu på din högra sida. I grässlättens övre del hittar du en tydlig stig som löper till höger, genom ett buskigt landskap till en annan grässlätt. Promenera ca 10 meter högre upp och välj stigen som svänger uppåt.

Senare har du en trevlig utsikt mot byn Piedrasluengas och en kärrväg med Peña Abismo i bakgrunden på höger hand. Stigen svänger till vänster och följer en bergvägg till antennens högra sida (42min) (1565 m). Från denna punkt utbreder sig en vidsträckt bergutsikt mot de Kantabriska Bergen. På höger hand reser sig Peña Abismo.

En tydlig stig fortsätter till höger, uppåt till en vid betesmark. När du kommer till en vattenbehållare för boskap (55min) (1645 m), var noga med att du viker av till vänster mot ett stort stenblock med en stenhög på toppen. Nu börjar du följa stenhögar som markerar stigen. Stigen leder uppåt mellan buskar och stenblock mot den svarta bergväggen av Peña Labra. Stigen är ganska tydlig, men om du tappar den, rikta dig mot bergväggens högra sida.

Efter att ha korsat en liten betesmark, fortsätter du längs stigen som är kantad av stenblock uppåt. När du har kommit nästan till foten av bergväggen hittar du en annan stig (1t40min) (1950 m), som du tar till höger. Markerad med stenhögar löper stigen nästan utan höjdskillnad till ett vägskäl (2t) (1955 m), där du tar uppåt till vänster längs Peña Labras sluttning. Du korsar en låt stenmur (2t04min) (1970 m) och fortsätter längs Peña Labras kamm till vänster förbi en trevlig rastplats (2t09min) (2000 m) och ett kors till toppen av Peña Labra markerad med en betongstolpe (2t17min) (2030 m). Från toppen öppnar sig en fin utsikt mot de Kantabriska Bergen med Picos de Europa. Kammen fortsätter mot nordost där syns Pico Tres Mares.

Återvänd på samma väg tillbaka till Puerto de Piedrasluengas (4t30min).