Sendero Puerto del Boyar

Benaocaz - Salto del Cabrero - Puerto del Boyar - Puerto de las Presillas - Benaocaz

Köranvisning: Sväng av från A-3203 vid kilometerstolpen K15 till vägen som leder till Benaocaz. Följ skylten "Centro urbano" till vänster. När vägen svänger till höger, ska Du vika av till vänster till Calle Santa Clara i riktning mot "Rutas naturales". Vid "Alojamiento Rural San Antonio" delar sig vägen. Ta av till vänster och kör vidare tills den belagda vägen tar slut och Du hittar en kärrväg framför Dig. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 16,5km/5t17min

Promenera längs kärrvägen (785 m), som senare svänger till vänster vid en port och förändras till en stig (5min) (775 m). Denna steniga stig leder genom en port och korsar en bro (10min) (740 m). Inom kort går Du genom en port igen (14min) (755 m) och kommer sedan till ett vägskäl (19min) (750 m), där en vit pil visar till höger. Efter att ha gått genom en port till (26min) (805 m) delar sig stigen i tre grenar (28min) (820 m). Följ den vita pilen mot kammen fromför Dig. Sierra Alta reser sig på vänster sida och senare ser Du Benaocaz bakom Dig.

Stigen zigzagar till en stor högplatå (31min) (845 m) kantad av gråa klippor. Framför Dig skönjs Sierra del Pinars bergkedja. Under vandringen längs stigen som korsar högplatån ser du alla slags boskap, koar, tjurar, hästar och svin. Från den högsta punkten (45min) (885 m) sänker sig stigen till vägvisare (49min) (870 m). Följ inte vägvisaren mot Grazalema rakt fram, utan sväng till vänster. Snart hittar Du vägvisare på nytt (51min) (865 m). Fortsätt mot "Vista Panoramica Salto del Cabrero". Vita pilar visar vägen till utsiktspunkten av Salto del Cabrero (1t) (825 m), där Du kan beundra en av naturen bildat, 50 meter bred glugg kantad av lodräta bergväggar som reser sig till 80 meters höjd. I väst reser sig La Silla.

Återvänd till vägvisarna (1t09min) (865 m) och gå mot Grazalema rakt fram. Efter ett tag följer Du igen vägvisaren mot Grazalema rakt fram (1t11min) (870 m). Stigen slingrar sig mellan stora ekar och börjar följa en gammal stenmur (1t26min) (915 m). Senare går Du genom en öppning i muren och hittar vägvisare (1t33min) (900 m). Du fortsätter mot Grazalema, och går genom en grind (1t42min) (855 m) innan stigen delar sig (1t52min) (870 m). Var noga med att följa den vita pilen uppåt till höger. Under vandringen möter Du troligen koar.

Efter nästa porten (2t05min) (920 m), ska Du svänga av till höger.

Stigen kommer fram till betesmarken, där Du går genom porten (2t20min) (990 m) till en betongväg (2t23min) (1010 m). Ta av till höger. Betongvägen förändras till en kärrväg, some leder genom en port till Puerto del Boyar (2t45min) (1105 m). I norr ser Du Pico del Monete.

Du hittar ett vitt hus med bord och bänkar. Promenera till husets vänstra sida där Du ser en port. Strax efter att ha gått genom porten hittar Du en blå pil. Stigen är väl markerad med blå markeringar och högre upp också med trästolpar. Du stiger till Puerto de las Presillas, där Du följer pilar och stolpar utan att bry Dig om en sidoväg till vänster (3t15min) (1255 m). Stigen leder genom en port och börjar så småningom gå uppåt i ekskogen mot kammen framför Dig. Från kammen (3t31min) (1300 m) har Du en fin utsikt mot högplatån.

Så småningom börjar stigen slutta ner längs Sierra del Endrinals sluttningar mot Sierra del Caíllo. Efter att ha passerat en husruin (3t55min) (1160 m) hittar Du en källa. Igen går Du genom en port (4t07min) (1175 m) och kommer sedan till en högplatå. Var noga med att följa de blåa markeringarna som visar till höger. När Du kommer till en annan stig, sväng av till höger. På vänster sida är högplatån kantad av Sierra del Caillo

Du följer de blåa markeringarna genom fyra porter till en annan högplatå, där stigen förändras till en kärrväg (4t40min) (990 m). Under vandringen neråt mot Benaocaz går Du igen genom en port (4t46min) (965 m) och fortsätter längs en stig. Efter den följande porten ser Du Benaocaz fromför Dig (5t03min) (855 m). Några minuter senare ska Du följa de blåa markeringarna till höger vid en källa. När stigen delar sig (5t08min) (825 m), gå till vänster. Du kommer till Barrio Nazar (5t10min) (810 m), och fortsätter längs vägen till höger och nästan omedelbart till vänster till Calle los Villares. I Plaza Fuente Nueva ska Du hålla Dig till höger. I alla följande korsningar går Du till höger tills Du kommer till Alojamiento Rural San Antonio (5t15min), där Du hittar den redan bekannta vägen, som leder till början av leden (5t17min).