Llanos del Campo - Castillo de Aznalmara - Llanos del Campo

Köranvisning:: Kör väg A-372 till "Área Recreativa los Llanos del Campo" vid kilometerstolpen K37. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 18,4km/5t20min

Promenera genom porten som Du hittar på parkeringsplatsen av Llanos del Campo till en stig (635 m). Du ser en informationstavla med upplysning om leden "Sendero del Tesorillo" på sluttningen. Vid tavlan går Du genom en port och fortsätter uppåt till vänster in i skogen med korkekar (2min) (645 m). Efter att ha passerat en husruin (8min) (685 m), ska Du vika av till höger till en bred stig 10min) (690 m). Stigen blir lite otydlig och svänger uppåt till höger (17min) (725 m) till en annan stig (18min) (735 m). Ta av till vänster och fortsätt längs stigen till A-372 (28min) (770 m), som Du följer neråt till höger tills en stig viker av till vänster (39min) (720 m).

Stigen svänger genom en grind till vänster. Gå till vänster när stigen delar sig (42min) (715 m) och håll Dig till vänster när den delar sig på nytt (49min) (715 m). Strax efter detta vägskäl, ska Du ta av till höger. Du kommer till en korsning av stigar (52min) (710 m), där Du svänger av till höger. I nästa vägskäl (55min) (705 m), ska Du gå neråt till vänster. Senare börjar Du följa en stenmur (1t05min). Under vandringen neråt ser Du dalen dit Du är på väg. Du går genom en grind (1t25min) (515 m), över en å (1t30min) (490 m) och genom en annan grind till en grusväg (1t34min) (485 m).

När denna vackra väg delar sig (1t38min) (485 m), ska Du gå till höger. Kantad av gamla olivträd sänker sig vägen så småningom genom en port (1t55min) (460 m) och över en bro (2t03min) (390 m). Snart efter att ha korsat bron, ska Du vika av till en gräsbevuxen kärrväg (2t05min) (390 m), som svänger till höger. Nästan omedelbart går Du genom en grind. Efter en annan grind (2t11min) (395 m), delar sig vägen. Fortsätt uppåt till vänster.

Under vandringen har Du en fin utsikt över flera dalar med gamla olivträd och ekar. Uppe på backen (2t30min) (510 m) ser Du talrika bergkedjor i dalens bakgrund. Kantad av korkekar fortsätter kärrvägen neråt mot Aznalmaras fästning. Du kommer till en högplatå (2t40min) (425 m) omgiven av bergstoppar. Sierra del Pinar reser sig i nordöster. I öster ser Du Puerto del Boyars pass

Bry Dig inte om kärrvägen som löper genom högplatån, utan gå mot fästningen som ligger på en hög klippa framför Dig. Du kan klättra upp till fästningen längs en brant och smal stig. Stigningen tar ca 10 minuter.

Återvänd på samma väg tillbaka till Llanos del Campo (5t20min).