Sendero Llanos del Campo

Köranvisning:: Kör väg A-372 till "Área Recreativa los Llanos del Campo" vid kilometerstolpen K37. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 6,5km/1t44min

Promenera genom porten som Du hittar på parkeringsplatsen av Llanos del Campo till en stig (635 m). Du ser en informationstavla med upplysning om leden "Sendero del Tesorillo" på sluttningen. Vid tavlan går Du genom en port och fortsätter uppåt till vänster in i skogen med korkekar (2min) (645 m). Efter att ha passerat en husruin (8min) (685 m), ska Du vika av till höger till en bred stig (10min) (690 m). Stigen blir lite otydlig och svänger uppåt till höger (17min) (730 m) till en annan stig (18min) (735 m). Ta av till vänster och fortsätt längs stigen till A-372 (28min) (770 m), som Du korsar och forstsätter längs en kärrväg bakom en port.

Under vandringen öppnar sig en fin utsikt mot dalar, först till höger och sedan framför Dig. När vägen delar sig (44min) (790 m), gå till höger. I öster ser Du Puerto del Boyars pass. Vägen tar slut vid ett djurhägn (50min) (770 m), där Du viker av neråt till vänster till en stig. Håll Dig till höger på klyftans högra sida alltid när stigen delar sig. När Du kommer till en korsning (1t04min) (710 m), ta av neråt till vänster. Efter några minuter delar sig stigen (1t07min) (690 m). Fortsätt inte ner till vänster, utan följ de smala stigarna som leder upp till höger. Inom kort kommer stigarna ihop, och Du vandrar längs en bred stig som löper på samma höjd. Bakom Dig reser sig Sierra del Pinar.

Stigen leder till en liten gräsglänta (1t19min) (645 m), som Du korsar och fortsätter längs stigen framåt. Senare kommer Du till kanten av en klyfta som sträcker sig mot bergen Albarracin (1t25min) (685 m). Ta stigen neråt till botten av klyftan, och håll Dig på klyftans högra sida. Du kommer till en högplatå (1t34min) (625 m), där stigen svänger till höger och löper ett tag på högra sidan av kärrvägen dit trästolpar visar vägen. Följ kärrvägen (1t36min) (625 m) till höger.

När vägen delar sig (1t42min) (645 m), gå till höger, och strax därefter till höger till en stig, som ansluter sig till A-372 mittemot friluftsområden. Korsa vägen till parkeringsplatsen (1t44min).