Villaluenga del Rosario - Llanos del Republicano - Puerto del Correo - Llanos de Líbar - Villaluenga del Rosario

Köranvisning: Kör väg A-2302 till Villaluenga del Rosarios ostsida där Du hittar en stor parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 15km/4t10min

Promenera från parkeringsplatsen längs A-2302 (850 m) till hörnet av "Hostal Villaluenga" (1min), där Du hittar en vägvisare mot "Sendero Llanos del Republicano", som pekar på en smal asfalterad väg. Vägen förändras till en betongväg. Bakom Dig har Du en trevlig utsikt mot byn. Uppe på kullen (17min) (940 m) fortsätter Du längs en grusväg utan att bry Dig om kärrvägarna som viker av till vänster och höger.

När Du kommer fram till en stor port som förhindrar biltrafiken (21min) (925 m), ska Du gå genom den lilla porten på den stora portens vänstra sida. Snart därefter tar Du kärrvägen till höger enligt vägvisarna mot "Sendero Llanos del Republicano" och "Puerto del Correo". Under vandringen längs denna väg passerar Du betesmarker och skönjer senare Republicanos högplatå nere. Kantad av ekar sluttar vägen genom porten (37min) (830 m) till högplatån. I nästa korsning (41min) (805 m) följer Du vägvisaren mot "Sima del Republicano" till vänster. Den enorma högplatån är omgiven av bergstoppar. Framför Dig reser sig Sierra de Líbar krönad av El Cabrizal.

Strax efter att ha gått genom en port (50min) (795 m) ska Du vika av till höger vid en trästolpe. Den gräsbevuxna kärrvägen förändras till en stig (53min) (795 m), som leder till vägvisare (56min) (800 m). Bry Dig inte om vägvisaren mot "Sima de Villaluenga" som pekar till vänster, utan gå rakt fram mot "Puerto del Correo". Du börjar stiga uppåt längs en bred och stenig stig i zigzag. När den delar sig (1t07min) (870 m), ska Du hålla Dig till höger. På vänster sida reser sig en mäktig bergvägg.

Du kommer fram till en liten glänta (1t16min) (910 m), där Du följer vägvisaren mot "Puerto del Correo" rakt fram mot kammen framför Dig. Igen zigzagar Du uppåt mellan fina klippor. På Puerto del Correo blir stigningen svagare (1t36min) (1015 m). På bakgrunden av Villaluenga del Rosario syns Sierra del Endrinals och Sierra del Caíllos bergskedjor. Du kommer fram till en stor informationstavla med upplysning om leden från Tarifa till Atena (1t43min) (1025 m). På vänster hand hittar Du vackra gläntar.

Strunta i stigen som går till vänster och fortsätt rakt fram. Stigen följer en gammal stenmur till Líbars högplatå (1t56min) (975 m). På sluttningen som begränser högplatån på vänster sida hittar Du stensitsar i skuggan av ekar. På andra sidan är platån kantad av Sierra del Palo.

Återvänd på samma väg till Republicanos högplatå och ta stigen mot "Sima de Villaluenga" till höger (2t50min) (800 m). Stigen följer en stenmur och öppnar fina utsikter mot de omgivande berg och eklundar. Du går genom en öppning i muren (3t) (795 m) och fortsätter till en informationstavla med upplysning om klyftan (3t02min) (795 m).

Vänster hand reser sig en låg kulle, El Galapagar. Vill Du gå runt kullen följer Du stigar och kärrvägar, men ca 150 meter innan Du kommer tillbaka till korsningen med vägvisaren mot "Sima del Republicano" måste Du klara Dig genom en taggtrådsstängsel utan grind. Avstickaren runt kullen tar ca 50 minuter.

Leden återvänder på samma väg från informationstavlan till Sima de Republicanos korsning (3t30min), och vidare tillbaka till Villaluenga del Rosario (4t10min).