Grazalema (Camping Tajo Rodillo) - Llano del Endrinal - Puerto de las Presillas - Puerto del Boyar - Camping Tajo Rodillo

Köranvisning: Kör väg A-372 till "Camping Tajo Rodillo" vid kilometerstolpen K47 på Grazalemas västsida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 6,7km/2t20min

Ta stigen som Du hittar vid parkeringsplatsen (915 m). Du går genom en grind (4min) (930 m) och kommer till ett vägskäl, där en vit pil visar till höger (11min) (980 m). Högre upp syns Grazalema och Montejaque nere i dalen. Efter att ha stigit till Endrinals högplatå (27min) (1110 m), delar sig stigen vid en vägvisare mot Grazalema. Gå till höger.

Stigen sluttar neråt till ett vägskäl med tre stigar (33min) (1070 m). Välj stigen längst till höger. Leden fortsätter genom en öppning i stenmuren (35min) (1060 m). På andra sidan svänger stigen till vänster och börjar löpa bredvid muren. Efter att ha korsat en liten glänta, delar sig stigen på nytt (39min) (1060 m). Följ stenhögan till höger. Framför Dig ser Du en bergskam. Rikta Dig mot den lägsta punkten och håll Dig till höger i alla vägskäl. Under vandringen går Du genom en grind  (50min) (1115 m).

När Du når kammen av Puerto de las Presillas (1t11min) (1245 m) fortsätter Du rakt fram. Bry Dig inte om stigen som viker av till vänster och följer kammen uppåt. Stigen löper mellan fina stenblock och passerar några isförråd innan Du kommer till en korsning  (1t17min) (1255 m), där Du svänger av till höger. Stigen är markerad genom blå pilar och trästolpar.

Efter några minuter börjar stigen slutta neråt, först svagt, men längre fram brantare i zigzag. Senare syns A-372, som slingrar sig längs Sierra del Pinars sluttning. På vänster hand har Du en vidsträckt utsikt över dalen. Den steniga stigen leder genom en port och kommer fram till Puerto del Boyar vid A-372 (1t51min) (1105 m), där Du hittar en bred stig neråt till höger. Under vandringen längs denna stig korsar Du flera broar och passerar några trevliga rastplatser. Landskapet domineras av Sierra de las Cumbres. Stigen tar slut vid Grazalema-skylten och ån Guadalete (2t16min) (940 m). Fortsätt längs A-372 till höger tillbaka till Camping Tajo Rodillo(2t20min).