Camping Tajo Rodillo (Grazalema) - Llano del Endrinal - Cuesta de Fardela - Camping Tajo Rodillo

Köranvisning: Kör väg A-372 till "Camping Tajo Rodillo" vid kilometerstolpen K47 på Grazalemas västsida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 16km/5t20min

Ta stigen som Du hittar vid parkeringsplatsen (915 m). Du går genom en grind (4min) (930 m) och kommer till ett vägskäl, där en vit pil visar till höger (11min) (980 m). Högre upp syns Grazalema och Montejaque nere i dalen. Efter att ha stigit till Endrinals högplatå (27min) (1110 m), delar sig stigen vid en vägvisare mot Grazalema. Gå till vänster.

Stigen sluttar ner till tallskogen, där Du hittar en vägvisare mot Llano del Endrinal (40min) (1090 m). Håll Dig till höger. Stigen som är lätt att gå på stiger till en annan högplatå och svänger sedan till höger mot Cerro del Simancóns och Relojs toppar (58min) (1205 m). Efter att ha korsat passet (1t08min) (1245 m) sänker sig stigen till högplatån, där en gräsbevuxen stig kantad av stenar löper genom en grind (1t14min) (1225 m). Under vandringen har Du en fin utsikt över Republicanos högplatå omgiven av bergskedjor på vänster sida. Det högsta berget är Sierra del Palo. Du följer ett tag klyftan och passerar boskapsgärdar.

När stigen delar sig (1t32min) (1265 m), ska Du gå till höger. Du klättrar över en kulle till en högplatå (1t41min) (1315 m), där stigen fortsätter mellan fina stenblock brantare uppåt.  Igen kommer Du till en högplatå (1t51min) (1350 m) och fortsätter nästan utan höjdskillnader för längre tid innan stigen börjar slutta neråt, först svagt men sedan brantare (2t14min) (1335 m) mot Sierra del Caíllos toppar. Lite senare öppnar sig en trevlig utsikt mot dalen av Villaluenga del Rosario.

När stigen delar sig (2t25min) (1270 m), gå uppåt till höger. Stigen leder mellan gråa stenblock mot en stenmur, som löper längs Fardelas kam, och går sedan genom en öppning till andra sidan av muren (2t45min) (1360 m). Fortsätt inte längs stigen som zigzagar neråt till en platå. Du kan njuta av ett fint berglandskap av Cerro del Simancón och Sierra del Pinar med sin högsta topp Torreón innan Du återvänder på samma väg tillbaka till Camping Tajo Rodillo (5t20min).