Ermita del Calvario (Villaluenga del Rosario) - Sierra del Caíllo - Manga de Villaluenga - Ermita del Calvario

Köranvisning: Kör väg A-2302 till Villaluenga del Rosarios sydvästra sida, där Du hittar ingångsvägen till byn. Följ denna väg tills Du kommer fram till en korsning, där "Calle Carazola" viker av till höger. På andra sidan  går en betongväg uppåt till vänster. Leden börjar här. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 6km/2t25min

Ta betongvägen (875 m), som högre upp blir stenbelagd. Vägen tar slut vid "Ermita del Calvario" (5min) (910 m), där Du har en fin utsikt mot byn. På kapellets vänstra sida hittar Du en stenig stig, som Du ska följa. När stigen delar sig (11min) (915 m), håll Dig till vänster. Nästan omedelbart hittar Du en stig som går brant uppåt till höger. Senare blir stigningen svagare vid ett stort stenblock (26min) (970 m).

Stigen som löper längs den branta sluttningen är i några ställen jätte smal. Efter att ha gått genom en grind (40min) (975 m) sluttar stigen så småningom neråt till ett vägskäl (53min) (955 m), där Du fortsätter till höger. Stigen sänker sig först i zigzag, men blir mycke otydlig efter ca 10 minuter. Rikta Dig mot ett stort stenblock vid A-2302, där Du hittar en grind (1t28min) (820 m).

Efter att ha gått genom grinden till A-2302, ska Du svänga av till höger och promenera längs vägen tills Du hittar en kärrväg som börjar från vägens vänstra sida (1t40min) (775 m). När kärrvägen tar slut (1t50min) (780 m), fortsätt längs stigen till en annan kärrväg som Du ser på vänster hand. Denna kärrväg ansluter sig till A-2302. Du kan promenera först längs stigen, som löper bredvid vägen, men det sista avsnittet går på A-2302 till byns ingångsväg (2t20min) (865 m). Återvänd längs denna väg tillbaka till början av leden (2t25min).