Cerro el Calar

Güéjar Sierra - Collado de los Altos del Toril - Cerro el Calar - Collado de la Gitana - Cañada de las Rojas - Güéjar Sierra

Köranvisning: Kör från Güéjar Sierras sydsida längs asfaltvägen som leder uppåt till byns västsida. När Du hittar Güéjar Sierras utgångsskylt, fortsätt uppåt ca 1 km till ett vägskäl. Följ skylten "Fuente de los 16 Cañónes" uppåt till höger. Ca 900 m längre fram visar skylten till vänster. Kör ca 200 m vidare till källan. (Vägkarta)

Vid källan (1160 m) hittar Du en vägvisare mot Cerro el Calar som pekar uppåt till höger. Den branta kärrvägen går förbi en vattenreservoar och en vägvisaren mot Cerro el Calar. Strax efter vägvisaren förändras vägen till en stig. När stigen delar sig vid en trästolpe (10min) (1225 m). ska Du fortsätta till vänster. Några minuter senare hittar Du en annan trästolpe med en vit pil som pekar till vänster (13 min) (1240 m). Följ denna pil.

Högre upp öppnar sig en vid utsikt mot Güéjar Sierra och Canales' bassäng. På ledens vänstra sida reser sig en färgrik bergvägg. Den brantaste stigningen tar slut i Altos del Torils pass, där Du hittar två svarta kors vid kanten av stupet (49min) (1555 m). I passet  delar sig stigen. Fortsätt uppåt till vänster. Du kommer till skyttegravar och maskingevärsposition som är rester av det Spanska inbördeskriget (Los Parapetos) (1t10min) (1750 m). Vid dessa byggnader hittar Du en vägvisare mot Collado de la Gitana. Fortsätt framåt enligt vägvisaren.

Efter att ha korsat en svag fåra leder stigen uppåt till Calars högplatå (Alto de Calariin) (1t37min) (1860 m) där Du kan beundra bergpanoramat som sträcker sig mot alla håll.

Från högplatån sluttar stigen till en trästolpe vars pil pekar till höger (1t41min) (1840 m). När Du svänger till höger ser Du nere en mörk bergvägg. En gång till vägleder trästolpen Dig till höger (1t55min) (1765 m). När Du närmar Dig vägen som löper i Gitanas pass ser Du flera stigar. Korsa inte vägen (2t15min) (1715 m) med vägvisaren mot Collado del Alguacil, utan sväng tillbaka till ankomstriktningen och ta den nedersta stigen som är den bredaste av stigarna.

Under vandringen neråt blir stigen kantad av lodräta bergväggar. Du går genom ett landskap med särpräglade bergsformationer (2t35min) (1615 m). På höger sida reser sig en orange pelare till höjden. De olika formationerna lämnar mycke utrymme för fantasin.

Efter att ha passerat stora stenblock (2t55min) (1535 m) syns bassängen nere i dalen.

När stigen ansluter sig till en grusväg (3t20min) (1350 m) ska Du fortsätta ner till vänster. Vägen leder till Güéjar Sierras övre del. Håll till höger utan att gå neråt och återvänd till källan (4t20min).