Genil

Estación de Maitena - Tajos del Veredón - Cañada de Peregrina - Río Genil - Estación de Maitena

Köranvisning: Ta väg GR-420 från Güéjar Sierra mot öster. Kör ca 2,5 km tills Du hittar en informationstavla med upplysning om leden på vänster sida av vägen. I denna kurva finns också en skylt som välkomnar till Restaurang Maitena och en informationstavla om rekreationsbruk av ån Genil. Lämna bilen på parkeringsplatsen på vägens högra sida. (Vägkarta)

Vid informationstavlan (1025 m) börjar en stig som leder brant uppåt. Efter några minuter delar sig stigen. Gå till höger. Direkt efter delar sig stigen igen. Fortsätt till vänster. Stigen löper genom kastenje- och ekskogen till en kanal (17min) (1150 m) och fortsätter rakt fram. Efter ca tio minuter syns Güéjar Sierra på höger sida. När stigen delar sig på nytt, gå till höger mot "Las Fuenzuelas" och "Las Herrerias" enligt vägvisarna (30min) (1235 m).

Du följer den vänstra sidan av Genils djup kanjon där ån Genil flyter. Så småningom svänger stigen från norrväst mot sydost. Från den karga sluttningen tittar Du neråt till den gröna kanjonen. Senare hittar Du ett vitt hus omgiven av fruktträd framför Dig. Stigen ansluter sig till en kärrväg (1t10min) (1265 m). Sväng av uppåt till vänster. Efter några minuter kommer Du till en korsning vid huset som Du såg tidigare (1280 m). Sväng av ner till höger.

Vägen sluttar till början av en smal betongväg vid ån Genil (1t36min) (1120 m). Du går genom tre tunnlar innan Du kommer till en asfalterad väg (1t56min) (1070 m). Sväng av till höger och promenera ca 15 meter tills Du hittar en stig som börjar från vägens vänstra sida. Stigen följer ån ca tio minuter och ansluter sig till vägen med informationstavlorna. Sväng av till vänster och återvänd till parkeringsplatsen (2t07min).