Helada

Sierra Helada

Köranvisning: Sväng av från CV-332 mot Albir. Kör ca 1 km och ta av till höger på Cami de la Cantera. Kör ca 400 m och ta av till vänster på Carrer Siria. När denna gata tar slut ska Du svänga av uppåt till höger på Cami Vell del Far. Kör längs denna gata tills den tar slut vid en stor parkeringsplats. (Vägkarta)

Promenera från parkeringsplatsen (45 m) längs en asfalterad väg svagt uppåt. Efter att ha passerat ett bord och bänkar på vänster sida av vägen, gå längs stentrappor till höger (2min) (50 m). Snart kommer Du till en korsning (3min) (65 m). Ta stigen uppåt till vänster. Stigen börjar följa en kraftledning (8min).

Stigen ansluter sig till en en betongväg (1t) (410). På vänster sida ser Du antenner. Du kan ta en avstickare till antennerna för att beundra utsikten mot havet, men leden fortsätter neråt till höger. Strax efter en vattentank på vägens vänstra sida (1t05min) (365 m) vik av till vänster till en stig som går till Heladas kam. Leden går längs kammen upp och ner. Stigen är lätt att följa för den syns hundratals meter framför Dig. I sin helhet är leden jobbig. I vissa ställen är stigen mycke brant.

Heladas sydöstra väggar sänker sig lodrät till havet. På vänster sida öppnar sig en utsikt mot havet där Du kan skönja havskryssare och segelbåtar. Vid strandkanten reser sig Olta, Toix och Ifach. I väst är dalen kantad av bergen Puig Campana och Ponoch. Benidorms höghus sticker ur dalen.

När Du kommer till ett stort kors (4t) (235 m), gå ner till höger till en asfaltväg (4t02min) (220 m), som går till Benidorm (4t15min) (30 m).

Från Benidorm kan Du ta en taxi eller promenera tillbaka till Albir. Om Du håller Dig vid foten av Helada, tar det ca en timme och halv till Albir.