Hoya del Portillo

Hoya del Portillo - Refugio de Poqueira - Puerto Molina - Hoya del Portillo

Köranvisning: Sväng av från A-4132 till A-4129 med vägvisare mot Capileira och Bubión. Kör ca 14 km genom Bubión och Capileira till Hoya del Portillo där vägen är spärrad med en bom. I Hoya del Portillo hittar Du en stor parkeringsplats och informationplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 18,5km/5t

Ta den breda stigen som börjar vid informationsplatsen (2160 m) och leder till tallskogen. När stigen delar sig (3min) (2180 m) gå till vänster. När den delar sig igen (6min) (2195 m) gå till höger. Du dyker upp från tallskogen till ett öppet landskap med en bergutsikt på vänster sida. (22min) (2295 m).

Stigen ansluter sig till en skogsbilväg (31min) (2345 m). Korsa skogsbilvägen och fortsätt längs kärrvägen med en vägvisare mot Poqueira  till vänster. Loma Cacillo de los Moros och Pico de la Alegas reser sig framför Dig. När kärrvägen svänger till höger (41min) (2335 m) går Du mot Mulhacen, det högsta berget på Iberiska halvön. Längre fram syns de högsta topparna av Sierra Nevadas västsida.

Du kommer till ett vägskäl med en trästolpe (55min) (2350 m) som vägleder Dig till höger. Prado Llano reser sig på höger sida. Håll ett öga på vägens vänstra sida, där Du hittar en stig (1t04min) (2395 m). Stigen öppnar en utsikt mot Alto del Chorillo. Senare förändras den till en kärrväg, som löper genom en kuperad terräng på höger sida av klyftan kantad av berg.

Du skönjer Poqueiras stuga redan på långt avstånd. När Du hittar en stig som leder ner till vänster (1t50min) (2610 m) ska Du gå längs denna stig till en annan kärrväg (1t54min) (2590 m) och svänga av till vänster. Efter några minuter kan Du urskilja en skimrande vattenstrimma mot bergväggen. Vägen slingrar sig neråt och möter vattenfallet två gånger. På andra gången korsar Du en bäck. Passera djurhägnet som ligger på vägens vänstra sida och fortsätt till stugan omgiven av ett storartad landskap (2t30min) (2490 m). Stugan erbjuder nattlogi och mat.

Börja återkomsten genom att följa kärrvägen bakåt förbi stigen som Du tog tidigare till denna kärrväg. Högre upp hittar Du den kärrvägen från vilken Du tog stigen (3t16min) (2640 m). Strunta i denna väg som kommer från höger och fortsätt framåt. Vägen svänger till höger. När Du kommer till en korsning med flera vägvisare (3t28min) (2705 m) sväng av till höger mot Capileira. Från denna korsning skönjer Du en stig som går uppåt längs sluttningen till toppen av Mulhacen.

Under vandringen mot Capileira reser sig Alto del Chorillo på höger sida. Efter fem minuter hittar Du en stig som kommer från Treveléz. Strunta i stigen och fortsätt framåt. Längre fram börjar Sierra Lujar dominera landskapet. Du kommer till Puerto Molina (4t30min) (2390 m) som Du känner igen genom ruiner på vägens vänstra sida. I Puerto Molina hittar Du fina informationstavlor med upplysning om Sierra Nevadas geologi, växter och djur. Efter att ha besökt Puerto Molina fortsätt längs vägen ca fem minuter neråt tills Du hittar en skogsbilväg som leder till höger. Följ vägen till den redan bekanta stigen som går till vänster (4t34min) (2345 m) tillbaka till Hoya del Portillo (5t).