Sendero Molinos de Isfalada

Köranvisning: Kör väg A-92 till avfart 321 mot Huéneja och Huertezuela. Fortsätt längs väg A-4103 ca 2,3 km genom Huéneja och över ån Isfalada tills Du hittar en smal asfalterad väg till höger. Vid denna korsning ser Du en träskylt "Enlace a V4" på vänster sida och en informationstavla på höger sida. Följ asfaltvägen 1,1 km till en informationstavla med upplysning om leden. Tavlan ligger på vägens vänstra sida vid en stor kvarn, Molino Bajo. Leden börjar här, men om Du kör över bron hittar Du en friluftsområde med en parkeringsplats.  (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 4,5km/1t07min

Från tavlan (1210 m) börjar en kärrväg, som blir senare gräsbevuxen (5min) (1225 m) och smalare. När vägen delar sig (11min) (1250 m), hittar Du en trästolpe med en vit pil som pekar till vänster. Resten av leden är väl markerad.

Du kommer till en korsning (14min) (1250 m), där pilen vägleder Dig till vänster. Fortsätt i nästa vägskäl (16min) (1260 m) till höger enligt pilen och håll till höger i följande vägskäl direkt därefter. Kärrvägen förändras till en stig.

Strunta i kärrvägen som viker av till höger. Stigen blir nästan omedelbart en kärrväg (20min) (1270 m). Senare hittar Du en pil som pekar på en stig som går uppåt till höger (26min) (1300 m). Stigen tar Dig till ekskogen och delar sig (28min) (1310 m). Fortsätt till höger. Du korsar två klyftor och vandrar ett tag i tallskogen innan Du börjar följa en klyfta neråt mot Pedros kvarn (Molino de Pedro). Vid kvarnen korsar Du en bäck (40min) (1295 m) och svänger sedan till höger.

På klyftans motsatta sluttning hittar Du en stig som går mot Molino Bajo. Under vandringen har Du en trevlig utsikt över dalen och mot Sierra de Bazas naturpark som ligger i bakgrunden. På motsatta sluttning ser Du möjligen rådjur

Du kommer fram till en kanal som Du korsar lite senare vid en stenstuga. Några meter längre ner hittar Du en kärrväg (50min) (1280 m). Sväng av till vänster. Undvik alla sidovägarna och fortsätt rakt fram till en grusväg (57min) ((1260 m). Sväng av till höger och återvänd till kvarnen (1t07min).