Huetor

Arroyo de las Perdices - Collado de las Buitreras - Collado del Agua - Prado Negro - Arroyo de las Perdices

Köranvisning: Kör väg A-92 från Granada mot Guadix och ta avfarten nummer 264 mot Venta del Molinillo-Prado Negro. Efter att ha korsat A-92, sväng av till vänster till en grusväg. Direkt efter ser du en kärrväg som är spärrad med en kätting. Lämna bilen här. (Vägkarta)

Följ kärrvägen (1340 m) genom tallskogen till en asfalterad väg (20min) (1325 m) och sväng av till höger. Efter ca fem minuter vik av till vänster till en kärrväg (1345 m). Under vandringen uppåt öppnar sig ett vidsträckt berglandskap på båda sidorna. Efter att ha passerat en husruin blir vägen smalare och gräsbevuxen. Undvik stigen med en röd markering som grenar sig mot höger (40min).

När Du vandrar högre upp erövrar ekarna mer och mer mark från barrträd. Vägen smalnar av till en stig (45min) (1425 m). Gå mot kammen som reser sig framför Dig. Det finns flera än en otydlig stig som går uppåt. När Du hittar en tydlig stig (1t) (1610 m) sväng av till höger. Stigen leder svagt uppåt mot ett jättestort stenblock. Vid stenblocket (1t25min) (1630 m) hittar Du troligen getter och får.

Ca 20 meter från stenblocket hittar Du en röd markering. Följ denna markering till en stig som korsar kammen (1t35min) (1660 m) och sluttar ner till en fåra. Gå inte längs fåran till vänster utan stig mot kammen framför Dig. Följ denna kam (1t40min) (1660 m) till vänster förbi boskaps vattningsställe. På sluttningar skönjer Du oxstockar.

När Du kommer till en taggtrådsstängsel, som avgränsar nationalparken  (2t) (1735 m), fortsätt uppåt till höger. Nere till vänster sköns en stor bassäng som Du snart lämnar bakom Dig. Stigen gömmer sig i gröngräs, men håll på att gå uppåt. Du korsar en svag fåra bredvid taggtrådsstängselen och fortsätter sedan uppåt. När Du är ca 20 meter nedanför toppen och ser skylten med text "Parque national" på toppen, ska Du leta efter en stig som går brant neråt till vänster (2t20min) (1775 m).

Stigen sluttar ner till en klyfta (2t32min) (1695 m). Följ klyftan till höger. Snart börjar stigen gå till vänster bortåt från klyftan och leder sedan till ett pass (2t42min) (1670 m).  Framför Dig sköns ett hus, som hör till Vattenpassets by (Pueblo del Collado del Agua). Promenera neråt mot byn. Byn består av ett fåtal hus (3t05min) (1545 m). Där hittar Du en kärrväg som Du följer till höger (3t05min) (1545 m). Snart passerar Du bys källa med iskalt vatten.

Vägen följer en klyfta med en å. När Du kommer till en smal asfalterad väg (3t30min) (1410 m), sväng av till höger. Efter att ha korsat en bäck (3t55min) (1330 m) hittar Du en kärrväg med en röd markering som går till vänster. Strunta i kärrvägen och fortsätt rakt fram tills Du hittar den redan bekanta kärrvägen till vänster (4t25min) (1325 m). Följ denna kärrväg tillbaka till början av leden (4t45min).