Cañada del Sereno

Köranvisning: Kör väg A-92 till avfart 259 mot Parque Natural de la Sierra de Huétor. Efter ca 300 meter sväng av till vänster och fortsätt längs en grusväg. Direkt därefter ser Du en informationstavla på vägens högra sida. Lite längre fram hittar Du en parkeringsplats vid "Casa Forestal de los Peñoncillos". (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 11km/2t35min

Vid tavlan (1280 m) ska Du gå till höger längs stigen. Några minuter senare passerar Du två vägvisare: "Mirador de los Marmoles" och "Mirador de la Zarraca". Stigen fortsätter svagt uppåt, först genom tallskogen och sedan genom ekskogen. Du korsar en klyfta (11min) (1295 m) och går förbi en husruin (14min) (1310 m) innan Du kommer fram till Zarracas utsiktsbalkong (25min) (1355 m) och sedan till  Mármoles utsiktsbalkong (37min) (1475 m).

Senare kan Du beundra berglandskapet som utbreder sig både framåt och bakåt (56min) (1475 m). Framför Dig är landskapet präglat av berget

Följ en pil som pekar neråt till vänster (1t05min) (1480 m). Lite längre fram ska Du ta av till vänster igen enligt pilen (1t09min) (1420 m). Fast omedelbart kommer Du till en kärrväg som Du följer till vänster.

Vid pilen som ligger på vägens vänstra sida viker en stig av (1t24min) (1425 m) och direkt därefter hittar Du en annan stig till vänster. Denna stig sluttar ner till en klyfta (1t34min) (1360 m) som öppnar en utsikt mot Cerro del Púlpit. Du promenerar längs klyftans högra sida ca en minut innan stigen leder till ett gräsfält där pilarna visar vägen till en stig som går till vänster (1t38min) (1365 m). Stigen korsar en bro (1t43min) (1320 m) och stiger sedan uppåt till en grusväg. Sväng av till vänster.

Du går över en bro (1t54min) (1260 m) och följer en bäck som flyter på höger sida. Bry Dig inte om kärrvägen som grenar sig till höger (2t06min) (1205 m) utan fortsätt över en bro rakt fram tillbaka till början av leden (2t35min).