menejador

Ibi - Casa de la Foyadoredes - Mas del Serrallo - Cava Coloma - Menejador - Pou de la Noguera - Cava de Simarro - Pou del Canyo - Ibi

Köranvisning: Sväng av från väg N-340 (Alicante -Valencia, genom Alcoy) till väg CV-806 (Ibi Est). Fortsätt 2,7 kilometer till en T-korsning med skylten "Font Roja". Sväng av till väg CV-801 och kör 700 meter tills vägen svänger till vänster efter att ha lämnat Ibi och Du ser en gul-vit markerad kärrväg. (Vägkarta)

Vik av från den gul-vit-markerade kärrvägen (780 m) nästan omedelbart till en stig som delar sig till vänster om vägen och följ de gul-vita sträcken. Stigen korsar asfaltvägen (5min) (805 m). Leden fortsätter längs en kärrväg som delar sig till höger och som leder runt husets högra sida mot backen uppåt. Kärrvägen smalnar av till en stig som klättrar uppåt längs den bergiga sluttningen och kan snart inte urskiljas i berget. Följ de gul-vita markeringarna rakt uppåt. Strunta i stigen som leder till höger. När Du ser en X-formad gul-vit markering på höger sida, ska Du fortsätta och följa de gul-vita strecken till vänster (10min) (865 m). Uppe på berget blir stigningen mindre brant (15min) (900 m). Stigen börjar synas klart och den dyker in i tallskogen.

Stigen tar slut vid Foyadoredes husruin (Casa de la Foyadoredes) (40min) (1095 m) där Du hittar flera vägvisare. Fortsätt kärrvägen i riktning mot Röda Källan (Font Roja). Du kommer nu till en nationalpark. När Du vandrar högre upp erövrar ekarna, askarna, lönnarna och andra lövträd mer och mer mark från barrträd. Bry Dig inte om stigen som leder till höger (50min) (1145 m).

Från Mas del Serrallos husruin (1t05min) (1225 m) fortsätter leden till höger i Ibi-skyltens riktning mot Menejadors topp. Är Du i farten i oktober, har Du chansen att beundra de talrika lövträdens färgprakt.

Under vandringen passerar Du Colomas isförråd (Cava Coloma) (1t15min) (1315 m). Denna runda byggnad är 17 meter djup och 13 meter i diameter. Vid klart väder ser Du ända till Cocentainas fyrkantiga fästning och till Beniarrés’ bassäng som hägrar i bakgrunden.

Vägen delar sig före Menejadors topp vid vattentanken (1t30min) (1305 m). Båda lederna som fortsätter uppåt leder till toppen (1t40min) (1350 m). Återvänd från toppen till vattentanken (1t50min) och ta stigen som leder till vänster. Om Du inte besökte toppen, gå från vattentanken till stigen som leder ner till höger. Den leder neråt och följer fåran (Barranco de la Fabrica) till en brunn (2t02min) (1225 m) där man inte kan hämta vatten. Strax efter brunnen kommer Du till Pou de la Nogueras isförråd (2t07min) (1220 m). Denna 11 meter långa byggnad är 12 meter djup.

Från isförrådet leder stigen först ner till botten av Barranco de las Cimas (2t15min) (1185 m), och sedan upp till högplatån där Simarros isförråd (Cava de Simarro) (2t20min) (1225 m) står. Förrådet är nära 15 meter djup och har 16 meter i diameter.

Fortsätt framåt längs stigen. Ta inte led PRV-127 på vänster sida. Snart kommer Du till Canyos isförråd (Pou del Canyo) (2t25min) (1235 m), där Du hittar en mängd vägvisare. Fortsätt längs leden som förvandlas till en kärrväg mot San Pascual, Ibi och Mas del Canyo rakt framåt.

När Du kommer till Mas del Canyos husruin (2t35min) (1165 m), ta av till vänster mot Ibi. Kärrvägen smalnar av till en stig. Håll Dig hela tiden på stigen, gå inte till kärrvägen som följer stigen på dess högra sida. Stigen leder svagt neråt mot Ibi till en smal asfaltvägs början (3t25min) (835 m). Fortsätt vägen till staden, och sväng av vid hörnet av vattenverket (Deposito de Aguas Potables) ner till höger (3t33min). Gå längs Subida Deposito till början av led CV-801 (3t35min).