Jeres del Marquesado

Jeres del Marquesado - Refugio Postero Alto - Los Quemados - Puesto del Guardia - Prados de Beas - Majada del Puerco - Cerro de la Calera - Jeres del Marquesado

Köranvisning: Om Du kommer till Jeres del Marquesado från Lanteira, korsa Jeres del Marquesados bro och kör under en stenbåge. Strax efter stenbågen hittar Du en smal asfaltväg på vänster sida. Leden börjar här. Parkera bilen på vägen. (Vägkarta)

Promenera längs den smala asfaltvägen, Camino de Granada (1265 m), uppåt till ett vägskäl (4min) (1285 m), där Du går till vänster. Strax efter vägskälet blir asfaltvägen till en grusväg. Ta stigen som leder uppåt till höger. Grusvägen löper nedanför och stigen korsar den senare (15min) (1295 m).

Efter att ha korsat grusvägen går stigen svagt uppåt. Nedanför flyter en å vid vilken Du hittar ruiner av gamla byggnader (25min) (1330 m). När stigen delar sig, följ trästolpar uppåt till höger (40min) (1405 m).

Stigen förändras till en bred skogsbilväg (43min) (1425 m) som följer en kal linje som förhindrar skogsbränder att breda sig ut. Längre fram korsar Du en grusväg (1t) (1550 m). När Du kommer till ett vägskäl, gå till vänster (1t07min) (1605 m). I nästa vägskäl hittar Du en vägvisare "Refugio" (1t09min) (1700 m). Följ den till höger. När vägen delar sig igen, gå till vänster (1t24min) (1800 m). Vägen leder till Postero Altos stuga (1t34min) (1885 m). Öppningstider varierar och oft är stugan öppen bara på veckoslut.

Fortsätt från stugan längs skogsbilvägen rakt fram. När Du kommer till ett vägskäl (1t37min) (1925 m), håll till vänster. Efter några minuter hittar Du en källa på vägens vänstra sida. Vik av till vänster till en kärrväg med röd-vita markeringar (1t43min) (1965 m) som Du följer tills vidare.

Kärrvägen smalnar av till en stig (1t53min) (2010 m). Följ stigen för några meter neråt och sväng till höger. Några minuter senare hittar Du en källa på höger sida. Håll Dig på den tydliga stigen som leder till tallskogen. När Du kommer till en kärrväg (2t07min) (1960 m), sväng av till höger. Efter en å och en liten kaskad går Du uppåt till ett djurhägn (2t15min) (1985 m), där kärrvägen tar slut. Fortsätt längs en otydlig stig mot en liten stenbyggnad, där Du hittar röd-vita markeringar. Vid byggnaden börjar en tydlig stig (2t20min) (1980 m).

Stigen korsar en bäck (2t23min) (1995 m) och sluttar brant neråt till ett vattenfall (2t28min) (1980 m). Korsa strömmen vid vattenfallet och fortsätt uppåt till backen där Du ser Alcazaba bakom Dig. Snett framåt skönjs två skimrande vattenstrimmor mot bergväggen. Gå ner till ån i vilken de två vattenfall mynner ut (2t37min) (1975 m). Korsa ån. Stigen leder genom ett grönt ladskap till en klyfta där Du korsar den följande å (2t59min) (1945 m). Därefter vandrar Du genom öppna betesmarken till ett hus (3t07min) (1985 m). Innan Du når huset sväng till höger och följ de röd-vita markeringarna.

Du går över en bäck (3t20min) (2050 m) och fortsätter uppåt.  När stigen delar sig (3t47min) (2080 m), följ inte mer de röd-vita markeringarna till höger, utan håll till vänster. Den otydliga stigen leder svagt uppåt mot en ås (3t54min) (2145 m). När Du står på åsen ser Du nedanför en bred kal linje i skogen som förhindrar skogsbränder att breda sig ut.

Efter att ha gått ner längs stigen till linjen (4t07min) (1995 m), börjar det tråkiga avsnittet av leden. Du följer den fula linjen ungefär en halv timme tills Du hittar en kärrväg som svänger till vänster (4t40min) (1725 m). Efter ca sju minuter sväng av till vänster till en annan kärrväg, som Du fortsätter till vänster (4t47min) (1590 m).

Håll ett öga på vägens högra sida där Du hittar en stig försedd med en trästolpe (5t05min) (1535 m). När Du närmar Dig Jeres del Marquesado förändras stigen till en kärrväg som kommer till en asfalterad väg (5t57min) (1285 m m). Sväng av till vänster och återvänd till början av leden (6t07min).