Vandringen i naturparken Peña Cabarga

Santiago de Cudeyo - Peña Cabarga - Pico Llen - Laposta - Santiago de Cudeyo

Köranvisning: Sväng av från A-8 vid avfart 202 och fortsätt längs CA-145 mot Heras. Kör genom Heras längs N-635 och sväng av till vänster till en smal asfalterad väg med skyltar mot Santiago de Cudeyo och Peña Cabarga. Efter 1 km kommer Du till Santiago de Cudeyo och hittar genast en informationstavla med upplysning om leden "Peña Cabarga".(Vägkarta)

Promenera från informationstavan (115 m) ca 100 meter längs vägen och ta av till vänster. Lite längre fram ser Du en vägvisare mot "Pico Llen, Peña Cabarga". Följ vägvisaren till en smal asfalterad väg som leder till eukalyptusskogen. Asfalten tar slut vid en betongstuga och Du fortsätter rakt fram längs en kärrväg (6min) (145 m). Bry Dig inte om vägen som viker av till vänster vid stugan. Senare syns Santander och dess vik på höger hand.

När vägen delar sig (18min) (250 m), gå till höger. Du kommer till en liten glänta (28min) (315 m), där vägen löper ett tag på samma nivå till ett vägskäl med tre grenar (31min) (310 m). Välj vägen längst till vänster uppåt.

Högre upp kommer Du ut från skogen och njuter av en fin sjöutsikt. Kärrvägen kommer till en korsning (40min) (380 m) där en trästolpe visar vägen till vänster mot utsiktstornet som syns högre upp. Senare blir kärrvägen till en stig (49min) (390 m), som löper genom en vacker tallskog till Peña Cabargas sluttning längs vilken Du stiger upp till asfaltvägen (1t10min) (545 m). Sväng av till höger för att besöka utsiktstornet på Pico Llen (1t14min) (565 m). Från toppen har Du en vidsträckt utsikt över dalarna ända fram till Montes Pasiegas. I sydväst reser sig Picos de Europa. Mot norr blickar Du ut över Santander till Kantabriska Havet.

Återvänd på samma väg till korsningen med trästolpen (1t48min) (380 m) och fortsätt rakt fram längs kärrvägen kantad av stängsel. Du vandrar genom ett böljande landskap. Senare sänker sig vägen till en korsning (2t06min) (300 m) där Du svänger av till vänster längs kärrvägen. Du passerar ett hus med en gul-vid markering på väggen (2t17min) (295 m) och fortsätter rakt fram till en grässlätt. Efter att ha promenerat genom slätten går Du genom en grind (2t25min) (300 m). Bry Dig inte om stigen som viker av till höger, utan stig uppåt till en annan grässlätt, där Du hittar ett hus med en gul-vit markering och en pil som pekar framåt (2t28min) (315 m). Kärrvägen sluttar neråt genom en grind till en ladugård där Du håller till höger (2t35min) (275 m). Efter nästa grinden (2t39min) (240 m) svänger vägen till höger och öppnar en utsikt till Santanders vik.

Kärrvägen förändras till en asfaltväg som svänger neråt till vänster (2t54min) (145 m). När Du kommer till en korsning (2t56min) (130 m), ta av till höger. Också i nästa korsning (2t57min) (120 m) ska Du gå till höger. Vägen leder till byn Laposta där Du passerar en källa (3t) (115 m). Bry Dig inte om sidovägar. Huvudvägen löper till en korsning (3t09min) (100 m), där Du fortsätter rakt fram, genom Santiago de Cudeyo till början av leden (3t40min).