Vandringen till Pico Cerredo

Islares - Pico Cerredo - Islares

Köranvisning: Sväng av från A-8 vid avfarten 159 (Guriezo) och fortsätt längs N-634 mot Islares ca 3,5 km genom byn Islares. Direkt efter byn ska Du vika av till höger till en smal asfalterad väg, som Du följer ca 300 m och tar av till höger mot "Desguaces Islares". Efter 300 m svänger Du av till höger igen. Ca 100 m längre fram tar vägen slut vid en stor betongbyggnad. (Vägkarta)

Gå genom grinden (100 m) till en kärrväg som svänger till höger. Inom kort syns Islares nere på höger hand. När vägen delar sig (7min) (160 m), gå till vänster. Efter en stund svänger vägen till höger och stiger upp till en backe (31min) (355 m), där leden fortsätter ca 200 meter längs en stig som kommer till en kärrväg. Efter att ha stigit till en kam (42min) (425 m) sänker sig vägen lite grann och svänger sedan uppåt till vänster. Senare svänger den till höger och smalnar av till en stig. Du promenerar ett tag i en svacka tills Du hittar en stig som viker av till höger till lövskogen (1t) (510 m), där den svänger till vänster. Du kommer till en grässlätt (1t10min) (560 m) med en fin sjöutsikt.

Fortsätt längs grässlättens kant uppåt till höger. Inom kort syns toppen av Pico Cerredo på vänster hand. På höger hand sträcker sig ut en vid högplatå. Stigen svänger till vänster och börjar slutta ner mot en stuga. Från stugan (1t18min) (535 m) fortsätter Du längs kärrvägen till höger. Vägen svänger till vänster mot toppen. När den delar sig (1t23min) (535 m), gå till vänster. Du korsar en grässlätt med en trästolpe och fortsätter längs dess vänstra kant uppåt. Stigen svänger bakom en bumling till vänster. När Du hittar en trästolpe (1t35min) (570 m), följer Du gula markeringar i stenig terräng till toppen (1t50min) (645 m).

Från toppen blickar Du ut till Monte Buciero, till det Kantabriska Havet och Castro-Urdiales. Om Du kikar i bergsnicher hittar Du lilla helgonen.

Återvänd på samma väg till början av leden (3t30min).