Nacimiento

Nacimiento - Monterrey - Río Andarax - Nacimiento

Köranvisning: Kör väg A348a till Laujar de Andarax. På byns ostsida hittar Du en skylt mot Nacimiento. Kör den smala asfaltvägen ca 1,4 km tills Du hittar på vänster sida två informationstavlor med upplysning om växter och djur som förekommer i Nacimientos rekreationsområd. Vid tavlor finns en parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 9km/2t

Vid informationstavlor (950m) hittar Du en bro. Korsa bron och fortsätt brant uppåt längs stigen med gul-vita markeringar. När Du kommer till en annan stig, sväng av till höger (5min) (995 m). Den breda stigen leder genom tallskogen, först i zick-zackmönster och senare mindre brant. Högre upp reser sig imponerande bergväggar på höger sida.

När Du hittar ett hus på höger sida, följ en vit pil till vänster (44min) (1250 m). Stigen ansluter sig till en grusväg (50min) (1270 m). Sväng av till höger. Gå neråt längs vägen tills Du hittar en annan väg (1t) (1230 m). Sväng av till höger igen. Peñón Blanco reser sig framför Dig. I nästa korsning (1t06min) (1175 m), sväng av till höger. De rödaktiga bergväggar av Andarax klyftan följer leden på vänster sida. Kantad av lövskog blir vägen så småningom smalare. Efter den första bron (1t34min) (1040 m) ån Andarax följer leden på höger sida. Du korsar ån två gånger till, innan Du kommer tillbaka till  informationstavlor (2t).