Senda de la Hidroeléctrica

Köranvisning: Kör väg A348a till Laujar de Andarax. På byns ostsida hittar Du en skylt mot Nacimiento. Kör den smala asfaltvägen ca 1,4 km till rekreationsområdet. Passera två informationstavlor med upplysning om växter och djur. Fortsätt från tavlorna längs vägen ca 800 m, förbi två informationstavlor: "Senda de Monterrey" och "Senda de Aguadero/Senda de la Hidroeléctrica" tills Du hittar den tredje tavlan "Senda de la Hidroeléctrica". Lämna bilen vid tavlan. (Vägkarta)

Vid tavlan (970 m) börjar en brant stig uppåt. När Du hittar en annan stig (10min) (1030 m) sväng av till höger. Snart ser Du två grottor på vänster sida. Stigen leder först söderut innan den svänger till vänster. Efter kurvan hittar Du gul-vita markeringar (21min) (1040 m). Söderut öppnar sig ett vackert  berglandskap med Gádors sluttningar.

Undvik stigen med ett gul-vitt kryss som leder till höger. (31min) (1105 m). Du kommer till Duque del Infantados kanal (34min) (1130 m). Sväng av till vänster och följ kanalen som löper flera kilometer i ungefär samma höjd. I förra tider ledde den strida kanalen så mycket vatten att den försåg hela dalen med el. Nu är kanalen torr. Stigen som löper vid kanten av kanalen är lätt att gå på. Den öppnar en fin utsikt mot en djup klyfta på vänster sida.

Du hittar den första och längsta tunneln efter ett par minuter. Tunneln är smal och full av kurvor. En ficklampa är nodvändig. Från utgången (40min) tar det några minuter till den andra tunneln, som är kort och rak. Efter ca 30 m från dess utgång (44min) vik av uppåt till höger till en stig, som går runt ett rasat avsnitt av kanalen och ågervänder sedan tillbaka till kanalen (47min).

Innan Du kommer till Chillos bro måste Du gå under eller över trädstammar som stormarna har kastat ner från sluttningen. Efter bron (59min) hittar Du en informationstavla i korsningen av kanalen och stigen (1t07min). Vill Du tillbaka till rekreationsområdet, gå neråt till vänster längs "Senda Del Aguadero". Leden fortsätter längs kanalen framåt.

Efter en halv timme vik av uppåt till höger (1t35min) (1130 m) och håll Dig på den här stigen utan att gå ner till kanalen. Snart hittar Du steg som leder till vänster. Du kan klättra ner till den dam för att beundra den rusande vatten, men var försiktig. Du har ingen räcke att hålla i dig. Stigen fortsätter framåt.

Du korsar en gammal träbro (1t42min) (1150 m) och stiger till en kärrväg 1t46min) (1180 m). Sväng av till vänster. Du kommer nästan omedelbart till en grusväg. Sväng av till vänster igen.

Grusvägen slingrar sig neråt först genom tallskogen men senare genom lövskogen. Från vänster sida kommer Aguaderos stig (2t24min) (1005 m) som Du hittade tidigare vid kanalen. Strunta i stigen och fortsätt tillbaka till början av leden (2t32min).