Río Serpis

Ån Serpis

Köranvisning: Kör väg CV-701 ca 7 km från Beniarrés till L'Orxa/Lorcha. När Du kommer till en stenbro som korsar ån Serpis, sväng av uppåt till vänster mot Perputxents fästning som Du ser från vägen. Passera ett pappersbruk som ligger på höger sida och fortsätt till en antik tågstation (Vägkarta).

Promenera från stationen (280 m) längs en grusväg nordösterut mot Villalonga. Följ gul-vita markeringar och strunta i alla sidovägarna. Grusvägen förändras till en kärrväg. Snart ser Du fästningen på vänster sida. Vägen svänger mot sydost. Du lämnar fruktodlingar och börjar följa ån Serpis som flyter på höger sida (10min).

Den lugna ån börjar senare brusa över stenblock. Rosa olianderbuskar och gröna bambu står i kontrast till mörka bergsluttningar fårade av övergivna terrasser. I vissa ställen ser Du fiskbilder som markerar stigar mot strandkanten av Serpis.

Det finns fem tunnlar på vägen. Den första går genom Passeres Grans (30 min) (230 m). Nästan omedelbart efter att ha gått in skönjer Du utgången. Den höga tunneln är ljus och Du behöver ingen ficklampa. Snart efter tunneln kan Du ta en avstickare till en damm (40 min) (225 m). Leden fortsätter rakt fram.

När vägen delar sig (1t05min) (210 m) gå neråt till höger. Du korsar ån vid en stor byggnad (Fabrica de L'Infern) (1t15min) (190 m). Serpis flyter nu på vänster sida av vägen. Fortsätt framåt längs vägen och bry Dig inte om stigen som leder uppåt till höger.

Efter den andra korta tunneln (1t25min) (190 m) vandrar Du genom Racó del Ducs fruktodlingar. På höger sida hittar Du vägvisare mot Matas källa (Font de la Mata) och Safors topp (Cim de la Safor) (1t35min) (185 m). Bry Dig inte om vägvisarna, utan fortsätt längs vägen.

Efter den tredje korta tunneln (1t37min) hittar Du en damm på vägens vänstra sida. Efter Pedras bro (Pont de Pedra) svänger vägen till höger och öppnar en utsikt mot Racó de la Tardadas apelsinodlingar.

Den fjärde tunneln (1t50min) (160 m) är ca 100 m lång, men rak och hög. Ficklampan är inte nodvändig. Den femte däremot (2t) (150 m) har kurvor och är längre. Med ficklampan går det snabbare, men om Du tar det lungt, kan Du se Din väg i ljuset som kommer från hål på väggen.

Direkt efter tunneln hittar Du igen en damm vid vilken vägen delar sig (2t05min) (140 m). Gå uppåt till höger. Vägen löper genom en tallskog till olivlundar. Efter en högerkurva reser sig Safor framför Dig. I nordost syns Villalongas dal. När Du kommer till en asfaltväg (2t30min) (195 m), sväng av uppåt till höger.

Passera steg mot Refugi la Safor som stiger till vänster (2t45min) (370 m), men vik av till vänster senare när Du hittar en vägvisare mot Safor (3t05min) (415 m). Vägen svänger till höger och i kurvan finns en vägvisare till Safors topp (Cim de la Safor) (3t10min) (450 m). Fortsätt längs vägen.

I sydväst dominerar Benicadell berglandskapet. Till andra sidan av Serpis öppnar sig en utsikt mot mjuka kullar.

Under vandringen mot Lorcha passerar Du en stig mot ett isförråd (La Nevera) och Safors topp (Cim de la Safor (3t20min) (540 m) som börjar från vägens vänstra sida; en kärrväg mot Serqueras källa (Font de Serquera) på vägens högra sida  (3t40min) (550 m); en kärrväg mot Olbits' källa (Font dels Olbits) på vägens vänstra sida (3t55min) (555 m) och en kärrväg mot Bassiets källa (Font de Bassiets) på vägens vänstra sida (4t10min) (525 m).

Vägen ansluter sig till CV-701 (5t) (260 m). Ta av till höger. Efter bron ska Du vika av till höger (5t15min) och återvända till stationen (5t25min).