Barranco del Val de Agua

Mas de Jacinto - Barranco del Val de Agua - El Rato - Cuesta del Rato - La Hoya - Castiefabib - Canal de Piedra - Los Santos - Torre Baja - Molino de San José - Torre Alta - Mas de Jacinto

Köranvisning: Kör väg N-330 till Mas de Jacinto. Du hittar en bensinstation vid en bro och en restaurang på den motsatta sidan. Vid restaurangen finns en parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 29,1 km/6t53min

Ta stigen som börjar vid bensinstationen och går neråt under bron. Promenera ca 20 m till höger tills Du hittar flera vägvisare (750 m). Följ vägvisaren mot Cuesta del Rato längs vägen som löper i  fåran rakt fram. Efter fem minuters promenad vägleder gul-vita markeringar Dig till höger till en stig. Strax efter trädplanteringar går stigen tillbaka till kärrvägen. Följ denna väg utan att bry Dig om sidovägarna eller stigarna. Orange bergväggar kantar vägen.

När kärrvägen delar sig (50min) (830 m), gå till vänster. Lite längre fram hittar Du en skylt "Barranco del Val de Agua". Landskapet blir frodigare och Du går över en liten bäck (55min) (830 m) som följer leden ett tag tills vägen svänger till vänster.

Vägen börjar stiga brant uppåt (1t10min) (860 m). Bakom Dig reser sig en mäktig bergvägg. Högre upp öppnar sig en vid berg- och platåutsikt österut. Äntligen breder sig panoramat från norr till syd.

Efter Du har passerat en husruin kommer Du till en annan kärrväg (1t40min) (1030 m). Sväng av till höger, och vik av till höger senare (1t50min) (1050 m). Nere i dalen skönjer Du först Castielfabib och sedan Cuervo och Cuesta del Rato.

Kärrvägen ansluter sig till en asfaltväg (2t20min) (1070 m). Sväng av till höger. Snart hittar Du en skylt "El Rato" (2t23min) (1085 m). Vid skylten börjar en stig med gul-vita markeringar som leder till vänster. Stigen sluttar neråt. Följ noga de gul-vita markeringarna. Stigen korsar en kärrväg (2t35min) (990 m) och förändras senare till en kärrväg (2t40min) (950 m), som leder mot byn Cuesta del Rato.

När Du kommer till en asfalterad väg (2t42min) (945 m), ta av till höger. Vägen svänger till höger och Du hittar en skylt mot Castielfabib. Fortsätt längs vägen neråt. Ca 100 m innan en bro, vik av till vänster till en kärrväg mellan två stora stenblock. Kärrvägen stiger till en annan kärrväg. Fortsätt till höger.

På vänster sida reser sig en bergvägg. Håll Dig hela tiden nära väggen. Vid "La Hoya" skylten smalnar kärrvägen av till en stig (3t05min) (885 m). Fortsätt rakt fram. När stigen delar sig (3t17min) (880 m), ska Du gå uppåt till vänster. Snart syns Castielfabib framför Dig.

Stigen ansluter sig till en smal asfaltväg (3t34min) (880 m). Sväng av till höger. När Du kommer till en bro som i april 2006 var rasad, ta till vänster till en stig (3t38min) (855 m). På höger sida flyter en å i en djup kanjon. I vissa ställen går stigen nära vid kanjonens kant och Du har ingen räcke att hålla i dig.

Den första sevärdheten vid stigen är ett romerskt vattenledningssystem (3t45min) (850 m). Denna välbevara och dekorativa akvedukt är fortfarande i bruk. Efter att ha klättrat ovanför bågarna kan Du se vattendraget på bron.

Längre fram ser Du nedanför en smal bro över kanjonen och en stig på kanjonens motsatta sida mot Castielfabib. Gå inte till bron, utan sväng uppåt till vänster till stensteg (3t55min) (840 m). Du kommer till San Guillermos kloster (Convento de San Guillermo) (4t) (865 m) från 1200-talet. Vid hörnet av klostret ska Du svänga av till vänster och efter två minuter till höger. Några minuter senare hittar Du den tredje sevärdheten, Frailes brunn

Stigen går ihop med kärrvägen som följer den djupa kanjonen. Du passerar en kanal (4t05min) (865 m) och Rubias klippa (Penya Rubia). Kärrvägen sluttar ner till ån Ebron vid Canal de Piedras bro (4t15min) (800 m). Gå inte över bron, utan sväng till vänster. Leden följer ån Ebron på dess vänstra sida. Västeråt utbreder odlingar kantad av orange bergväggar.

Fortsätt längs kärrvägen framåt till byn Los Santos. Du hittar en vägvisare som pekar rakt fram mot Torre Baja (4t40min) (775 m). Vid de första husen, vik av neråt till höger till en gränd (4t45min) (780 m). Gränden förändras till en kärrväg, som korsar en asfaltväg (4t56min) (760 m). Ebron flyter på höger hand.

När kärrvägen kommer bredvid N-420 (5t05min) (755 m) promenera ca 300 m längs N-420 till höger tills Du hittar en informationstavala med information om restaurangen och hotellet som ligger 1000 m framåt. Vid tavlan går en kärrväg till vänster. Promenera denna väg till en järnport och sväng av till höger. Efter några minuter hittar Du en tydlig stig ca 10 m högre upp. Följ denna stig. Gå inte till kärrvägen som löper ovanför stigen.

I Torre Baja ansluter sig stigen till en kärrväg (5t20min) (760 m). Gå till höger och korsa N-420. På andra sidan av N-420 ser Du en röd kilometerstolpe "N-420 km 540". Vid stolpen hittar Du en belagd väg neråt till höger. Promenera längs denna väg ca 2 minuter och ta av till vänster på en betongväg som går över en bro. Från bron har Du en trevlig utsikt till brusande vatten.

Sväng av till vänster strax efter bron 5t27min) (740 m). På vänster sida löper en kanal. Vid San Joses kvarn (5t37min) (735 m) ta av till vänster. Efter att ha korsat ån, ta av till höger. Du kommer till ett vägskäl (5t45min) (730 m), där Du går till vänster.

Strax innan Du går under N-420, sväng av till höger på en smalare kärrväg som tar Dig över en bro (5t55min) (730 m). Efter bron ska Du svänga av till vänster. Vägen börjar leda svagt uppåt,  bortåt från ån som flyter på vänster sida. På backen har Du en utsikt mot Torre Alta (6t15min) (755 m). Vägen sluttar till Torre Alta (6t25min) (750 m) där Du hittar en vägvisare. Fortsätt genom byn mot Mas de Jacinto. På andra sidan av byn hittar Du en vägvisare till mot Mas de Jacinto (6t39min) (750 m). När betongvägen tar slut ca 100 m längre fram, gå till höger till en kärrväg.

Kärrvägen leder till en bäck (6t46min) (750 m). Korsa bäcken på stenar. Vik sedan av till vänster till Angelicas bro som går över ån Turia (6t48min). Fortsätt längs stigen tillbaka till parkeringsplatsen vid restaurangen (6t53min).