Monachil

Monachil - Puente colgante - Tunel de las Palomas - Acequia de los Habices - Monachil

Köranvisning: Kör 1 km från Monachil längs Carretera de la Sierra uppåt mot Purche tills Du hittar en utsiktspunkt med en kiosk och en liten järnskulptur på höger sida. (Vägkarta)

Promenera från utsiktspunkten (905 m) ca 100 meter längs Carretera de la Sierra neråt mot Monachil och vik av till vänster till en kärrväg med vägvisarna mot "Caharros Bajos", "Puente colgante" och "Tunel de las Palomas". När kärrvägen tar slut vid ett hus, fortsätt till höger längs stigen som går bredvid muren (9min) (890 m). Efter två minuter delar sig stigen vid en informationstavla. Fortsätt till vänster och ta steg uppåt till Moralejas klyftas vänstra sida (15min) (940 m). Ån Monachil flyter nere i klyftan.

Stigen svänger till vänster. Lite senare har stigen en träräcke. Du kommer till Caharros hängbro (19min) (930 m). Före bron hittar Du en stig med träräcke som sluttar ner till klyftan. Leden fortsätter över hängbron. På andra sidan börjar Du följa en kanjon med lodräta bergväggar som är populära bland bergbestigare. På botten av kanjonen flyter en kanal. Du promenerar längs betongkanten av kanalen. I vissa ställen måste Du böja Dig för att undvika de utskjutande delar av väggen. När Du kommer ut från kanjonen (25min) (945 m) sväng till höger. Snart kommer Du till öppningen av Duvornas tunnel (Tunel de las Palomas). Gå in i tunneln. Ån som flyter på botten av tunneln är kantad av fikonträd.

När Du kommer ut från tunneln (36min) (960 m) fortsätt längs en stig framåt. Strax innan Du hittar en kanal med betongkantar (40min) (960 m) ska Du gå längs stenblock över ån som flyter på vänster sida. Gå sedan uppåt längs sluttningen till en bred stig (990 m) och sväng av uppåt till vänster. Efter att ha följat den slingrande stigen ca 10 minuter reser sig berget Cerrajón framför Dig. Leden är kantad av ett fint berglandskap.

Du kommer till en korsning med vägvisare (55 min) (1000 m). Följ vägvisaren mot Monachil och Purche rakt fram. Stigen förvandlas till en kärrväg.  Strunta i vägvisaren mot Acequia de los Habices, som Du hittar på vägens högra sida. I nästa korsning (1t10min) (1145 m) fortsätt neråt till vänster. Framför Dig öppnar sig Monachils dal.

Vägen sluttar genom olivodlingar till en annan korsning (1t18min) (1105 m) där Du viker av till höger. Framåt skönjs en korsning med vägvisare. I denna korsning (1t20min) (1100 m) sväng av till vänster mot Monachil. Kantad av många slags odlingar går vägen till den tredje korsningen (1t31min) (990 m) där Du viker av till höger. Kärrvägen leder uppåt till utsiktspunkten (1t45min).