Ruta PRG2
San Xiao - Refugio de Miguel Regueira - San Xiao

Köranvisning: Kör på A-55 tills avfart 171 och fortsätt på PO-340 till Tui. Vid gatan "Calle de Colón", i nordvästra hörnet av staden, hittar du en skylt mot "Parque Natural 0,6 km, Centro de Visitantes 4,9 km". Följ denna skylt till en smal asfalterad väg och kör 7,4 km till platån San Xiao, där du hittar kapellet San Xiao. (Vägkarta)

Följ stenmuren runt kapellet tills du stöter på en vägvisare "PR.G.2, Galiñeiro" (615 m). Leden är markerad med gul-vita markeringar, men det är svårt att följa markeringarna.

"PR.G.2, Galiñeiro" visar nerför backen, förbi ett rekreationområde till ett vägskäl (7min) (590 m), där du går till höger. I en minut kommer kärrvägen till en korsning, där du svänger av till vänster. Direkt därefter ska du följa en gul-vit markering till höger, till en stig.

Håll på stigen tills den kommer till en grusväg (16min) (510 m). Ta av till vänster och följ denna väg, som svänger till vänster, utan att bry dig om vägen som viker av till höger (20min) (520 m). Efter ett par minuter ska du svänga av till höger till en kärrväg (22min) (530 m). Vägen smalnar av till en stig kantad av ormbunkar. På vägen kan du njuta av en fin utsikt mot havet och de omgivande kullarna och bergen.

När du kommer till en kärrväg på backen O Estribeiro 28min) (545 m), sväng av till höger. Var noga med att inte gå förbi kärrvägen som viker av till vänster och går brant neråt (32min) (540 m). Den har en markering, men att se det är svårt på grund av ormbunkar. Vägen sluttar till en grusväg (39min) (495 m). Korsa grusvägen och följ stigen svagt uppåt. Snart visar en gul-vit markering vid en stenhöga till höger (43min) (500 m), men denna stig är stenig och besvärlig. Lika bra kan du följa den breda stigen förts till kammen av Serra de Prado med en utsikt mot bergen Aloia och Galiñeiro (48min) (545 m) och sedan neråt, eftersom den steniga stigen ansluter sig senare till denna breda stig.

Stigen sluttar ner till en eukalyptusskog. När du kommer till en kärrväg (1t) (495 m), sväng av till vänster. På denna punkt kan du klättra upp till en berghäll för att beundra utsikten mot berget Galiñeiro.

Under vandringen ser du byn Bouzas på vänster sida. När vägen delar sig (1t05min) (465 m), gå till vänster. Efter några minuter, måste du vara försiktig att inte missa en bred stig som viker av till höger. När stigen delar sig, gå till vänster (1t18min) (490 m). Du går förbi ett stenbrott, och fortsätter längs en kärrväg över en asfalterad väg till en stig (1t31min) (465 m).

I nästa vägskäl i Barranquillo (1t38min) (500 m), gå till höger till en kärrväg. Senare syns en by på höger sida. I följande vägskäl (1t50min) (525 m), ska du gå neråt till höger. När du kommer till en korsning (2t06min) (570 m), sväng av till vänster. Vägen fortsätter uppåt.

I nästa korsning hittar du flera markeringar (2t10min) (600 m). Strunta i gul-vita kryss och sväng av till vänster längs kärrvägen. Vägen kommer till en grusväg, som du följer till höger.

Senare svänger vägen tvärt till höger och börjar slutta neråt. Bry dig inte om kärrvägen till höger (2t21min) (555 m). När du kommer till en korsningen (2t23min) (530 m), sväng av till höger. Senare visar en gul-vit markering vägen till höger (2t28min) (515 m). Kärrvägen stiger upp till Galiñeiros sluttning och öppnar en utsikt mot havet.

Den gräsbevuxna vägen leder till Miguel Regueiras stuga (2t41min) (510 m) med en fin utsikt över Vigos vik.

Återvänd på samma väg tillbaka till San Xiao (5t20min).

Högplatån San Xiao har flera utsiktsbalkongen, som är värd att besöka.

Följ skylten "Miradoiro" till höger från vägvisaren "PR.G.2, Galiñeiro". Den stenbelagda gångvägen leder till utsiktsbalkongen Gonzales Páramos med en fantastisk utsikt. Havsutsikten omfattar öarna Estelas och skärgården Cíes med öarna San Martino, Faro och Monteagudo samt skärgården Sálvora med öarna Onza, Onsi och Sálvora. Bergsutsikten domineras av Serra de Galiñeiro. Av deltan Rias Baixas syns Vigos och Pontevedras flodmynningar.

Därefter kan du följa skylten "Mirador da Cruz", som tar dig från asfaltvägen till en en gångväg kantad av kors. Vägen leder till utsiktspunkten där du blickar ut över floden Miño till Portugal.

Innan du återvänder till asfaltvägen, följ skylten "Mirador del Castelo" till utsiktsplatsen från vilken syns det mesta av naturparken Monte Aloia.