Monte Aloia
Cabana Cabaciña

Köranvisning: Kör på A-55 tills avfart 171 och fortsätt på PO-340 till Tui. Vid gatan "Calle de Colón", i nordvästra hörnet av staden, hittar du en skylt mot "Parque Natural 0,6 km, Centro de Visitantes 4,9 km". Följ denna skylt till en smal asfalterad väg och kör 6 km till en parkeringsplats vid vilken står en informationstavla om leden "Cabana - Cabaciña" på vägens vänstra sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 2km/46min

Ta stigen som börjar från informationspanelen (505 m) och leder till en skog med en stor variation av växter. I korsningen (6min) (480 m), följ en grön stolpe till vänster. Kantad av vackra träd stiger vägen till platån Cabaciña med en utsikt över floden och dalen Miño (13min) (575 m).

Leden fortsätter längs stentrappor till underbara berghällar (19min) (605 m). Efter att ha beundrat utsikten mot platån San Xiao och dalen Miño, följ den gröna stolpen till en korsning, där du svänger av till höger (22min) (595 m).

Kärrvägen löper mellan ormbunkar i en vacker tallskog. Strax innan du når en asfaltväg, ska du grena av till höger (28min) (575 m). Stigen går först nära till asfaltvägen, men avlägsnar sig från den nästan omedelbart. Senare, vid en källa, korsar du en annan asfaltväg till en parkeringsplats (35min) (550 m), där du tar stigen neråt till höger.

Den sista delen av denna charmiga led följer bäcken Udencias i fördjupningen Poza de Cabanas. Längs stigen hittar du en stor variation av träd, många av dem med namnskyltar. Stigen leder tillbaka till början av leden (46min).