Muiños de Paredes

Köranvisning: Kör på A-55 tills avfart 171 och fortsätt på PO-340 till Tui. Vid gatan "Calle de Colón", i nordvästra hörnet av staden, hittar du en skylt mot "Parque Natural 0,6 km, Centro de Visitantes 4,9 km". Följ denna skylt till en smal asfalterad väg och kör 5 km till informationscentret. Vid centret ska du svänga av till höger till en ännu smalare asfaltväg som du följer 2 km tills vägen svänger snävt till vänster vid kapellet San Fins. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 7,3km/2t

Promenera från kapellet cirka 100 meter längs asfaltvägen tills du ser på vägens vänstra sida en informationstavla om leden "Muiños de Paredes" (335 m). Från tavlan börjar en kärrväg. Efter en minut, ska du ta av till höger till en stig.

Du korsar en bäck och därefter bron över ån Deique. Inom kort börjar vägen slutta neråt. När du kommer till en korsning (15min) (280 m), vik av till vänster. Kantad av ormbunke löper vägen genom en tallskog . Här och där ser hittar du interessanta bergsformationer.

Senare visar vandringsstolpen nummer 5 till höger, neråt till en annan kärrväg (32min) (215 m). Efter en tvär högerkurva, följer du stolpen till vänster (42min) (155 m).

När vägen tar slut ska du korsa ån Deique längs stenar (44min) (145 m). Efter denna besvärliga korsning, fortsätter du längs stigen till vänster efter stolpen. Men om du vill besöka källan på höger sida, tar det cirka 8 minuter.

Stigen korsar en grusväg (48min) (125 m) och sluttar ner till en å, vid vilken du hittar den första kvarnen (Muiño da Marta) (51min) (110 m). Fortsätt längs stigen som följern ån, förbi kvarnen på motsatt sidan till kvarnen Carulo (58min) (95 m). Bakom kvarnen hittar du vackra pölar. Leden fortsätter att följa ån Deique.  Du går förbi en kvarn till, innan du kommer fram till rekreationsområdet Paredes (1t05min) (75 m), med en källa, damm, kvarn och bro.

Korsa bron till en grusväg och sväng av till vänster. Fortsätt längs denna grusväg tills du kommer till en asphlatväg (1t25min) (125 m), som du följer till vänster förbi en källa tillbaka till början av leden (2t).