Muiños de Tripes

Köranvisning: Kör på A-55 tills avfart 171 och fortsätt på PO-340 till Tui. Vid gatan "Calle de Colón", i nordvästra hörnet av staden, hittar du en skylt mot "Parque Natural 0,6 km, Centro de Visitantes 4,9 km". Följ denna skylt till en smal asfalterad väg och kör 2,5 km till en korsning, där du svänger av till vänster. Fortsätt 1 km till rekreationsområdet Circos med en källa på höger sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 3km/50min

Ta den smala asfaltvägen till höger och följ den till ett vägskäl (1min) (110 m), där en blå stolpe visar vägen till vänster. Snart når du ån Tripes. Du kommer till en informationstavla med upplysning om leden "Muiños de Tripes" och börjar vandra längs stilgen på höger sida av ån (3min) (95 m).

Efter att ha korsat en bro kommer du till den första kvarnen (Muiño do Branco). När du kommer till en kärrväg (8min) (110 m) sväng av till höger. Nästan omedelbart, visar en blå stolpe till vänster, till en stig.

Stigen går förbi en liten by som ligger på höger sida. Därefter korsar du en bäck och når kvarnen Devesa de Arriba. Du korsar en bäck till och kommer till den tredje kvarnen. Kvarnleden fortsätter längs stigen över en bäck till den fjärde kvarnen (23min) (145 m).

Stigen leder uppför till en kärrväg (28min) (175 m), som du följer till höger. Efter att ha korsat en bro, går du längs en väg kantad av ormbunke. Vägen tar dig till en skog med eukalyptusträd och tallar. I nästa vägskäl, svänger du höger (33min) (185 m).

Precis innan du kommer till en asfalterad väg, vik av till höger vid stolpen (43min) (145 m). Vägen förvandlas till en stig, som går ner till en asfalterad väg (46min) (125 m). Ta av till vänster och gå tillbaka till början av leden (50min).