Ruta Rego de Pedra
Rego de Pedra

Köranvisning: Kör på A-55 tills avfart 171 och fortsätt på PO-340 till Tui. Vid gatan "Calle de Colón", i nordvästra hörnet av staden, hittar du en skylt mot "Parque Natural 0,6 km, Centro de Visitantes 4,9 km". Följ denna skylt till en smal asfalterad väg och kör 5 km till naturparkens informationcenter, där du svänger höger och fortsätt 300 meter på en ännu smalare asfaltväg tills du hittar en parkeringsplats på vägens vänstra sida och en informationstavla om leden "Rego de Pedra" på vägens högra sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 2,8km/55min

Från den vänstra sidan av informationstavlan (425 m) börjar en kärrväg och en stig. Var noga med att inte ta stigen utan kärrvägen. Snart hittar du en brun stolpe, som markerar leden.

Vägen löper längs högplatån Perdurán till ett vägskäl (8min) (405 m), där du fortsätter rakt fram till en tallskog. Senare hittar du en bergshöjd på höger sida (11min) (415 m), som öppnar en utsikt mot San Xiaos högplatå och dalen Miño.

Efter att ha besökt höjden gå tillbaka till slutet av kärrvägen och fortsätt längs en stig neråt. Stigen sluttar brant till kanalen Rego de Pedra (15min) (385 m). Sväng av till höger. Leden löper i en vacker skog och följer kanalen med en trevlig utsikt över dalen.

När kanalen stupar brant neråt, vik av till vänster till en stig, som kommer nästan omedelbart tillbaka till kanalen (25min) (335 m). Senare följer du stolpen nummer 11 till höger (30min) (325 m). Stigen går mellan stenblock till en kärrväg (32min) (340 m).

Efter att ha korsat bäcken Tabernas, svänger vägen till höger. I följande två korsningar, direkt efter varandra, sväng av till höger (42min) (370 m). Vid en stuga, svänger du höger igen (46min) (390 m) och följer omedelbart därefter stolpen 14 till vänster till en stig.

Skylten "Arboreto" visar vägen över en bäck. Du fortsätter längs den botaniska stigen med namnskyltar av växter tillbaka till informationstavlan (55min).