Sendero Torrijos

Köranvisning: Kör väg A-7000 tills Du hittar en skylt mot "Lagar Museo Etnológico Torrijos" mellan kilometerstolparna K544 och K545. Sväng av till en smal väg enligt skylten och kör 1,9 km tills Du hittar en informationstavla med upplysning om leden på höger sida mittemot museets parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 6km/1t37min

Vid tavlan (730 m) börjar en bred stig neråt. Efter att ha korsat en bro hittar Du en trästolpe med en vit pil som pekar till vänster (2min) (710 m). Du går förbi Torrijos friluftsområde och följer ån som flyter på vänster sida till en bro (12min) (680 m). På andra sidan av bron börjar en kärrväg. Sväng av till höger.

Kärrvägen löper genom en frodig lövskog med talrika färgstarka buskarter och blommor. Du korsar två broar innan Du kommer fram till en skylt mot Martinez-Faleros utsiktsbalkong (35min) (630 m). Fortsätt längs vägen till balkongen (48min) (705 m) som öppnar en utsikt mot Aguilars skogklädda sluttningar.

Återvänd på samma väg till punkten där Du kom från stigen till kärrvägen. Gå inte till stigen utan fortsätt framåt längs vägen till museet (1t37min).