Olta

Leden runt Olta

Köranvisning:: Vik av från väg CN-332 när Du hittar en skylt mot Calpes tågstation (ferrocarril). Kör 3 km uppåt till campingsplatsen (Zona de Acampada) genom att följa "Monte Olta - Zona de Acampada" skyltarna. Vid campingsplatsen hittar Du en stor parkeringsplats (Vägkarta)

Leden runt Olta går ovanför campingplatsen (200m). Man tar sig dit längs stigen från parkeringen. Efter att ha stigit till kärrvägen ska Du börja gå medsols. Strunta i vägarna och stigarna som leder till höger. Nedåt till vänster syns Calpe och monoliten Ifach, som sträcker sig till 323 meters höjd. När Du hittar en byggnad och vägvisarna mot Vellas kapell (Ermita Vella) och mot Oltas topp (Cim de Olta)(10min)(330m) på höger sida, svänger vägen tvärt till höger. Snart ser Du Oltas rödaktiga väggar framför Dig.

Vid informationstavlan med upplysnig om lederna (20min) delar sig vägen. Ta uppåt till höger. Nästan omedelbart hittar Du Vellas kapell och ett rekreationsområde (330m). Efter kapellet delar sig vägen igen. Gå till vänster mot Oltas sydsida (Olta Sur).

Längre fram öppnar sig en utsikt mot Calpes vik kantad av berg. Först syns Morro de Toix och sedan  Sierra Helada på vikens motsatta sida.  Efter att ha passerat en husruin, som ligger på vänster sida av vägen, ser Du Calpes fästning (Castellet de Calpe) och direkt därefter Mascarat Gorge med sina tunnlar. Senare syns strandstäderna Altea, Albir, Alfaz del Pi och Benidorm. Så småningom börjar berget Bernia dominera landskapet.

När Du kommer till de första vägvisarna på Oltas västra sida, fortsätt rakt fram mot "La Canal". Sväng inte till höger mot "Pou de la Mola". Även i nästa korsning med vägvisare (50min) fortsätter Du rakt fram, inte till vänster mot "Camp de Tir".

Du kommer till ett vägskäl vid en husruin som ligger på vägens vänstra sida där växer en stor tall (1t)(320m). På skylten står det att du är 3240 meter från campingplatsen. Framför dig ser du en bergformation, som är döpt efter Oltas finger (El Dit d'Olta). Sväng uppåt till höger. Håll dig till vänster, när vägen delar sig. Du hittar igen en husruin när vägen svänger tvärt till höger (1t10min)(370m). Även i följande vägskäl gå till vänster.

När Du kommer till en korsning 1t20min) sväng av till höger mot La Canal. Från denna korsning breder sig ett berglandskap ut. Det mest markanta berget är Montgó.

Efter att ha promenerad ca 350 m från korsningen kommer Du till en liten öppning där Du hittar en husruin till (1t25min)(395m). Här svänger vägen till vänster och smalnar sig till en stig som börjar slutta först svagt men sedan brant neråt. Undvik stigarna som viker av till höger.

Stigen ansluter sig till en kärrväg (1t40min) (315 m). Fortsätt till höger. Strunta i alla stigarna tills Du hittar skylten "Zona d'Acampada". Vid denna skylt (1t45min) vik av till höger till en stig. När stigen kommer till en kärrväg sväng av till vänster och återvänd till campingsplatsen (1t55min).