Olta

Oltas topp

Köranvisning:: Vik av från väg CN-332 när Du hittar en skylt mot Calpes tågstation (ferrocarril). Kör 3 km uppåt till campingsplatsen (Zona de Acampada) genom att följa "Monte Olta - Zona de Acampada" skyltarna. Vid campingsplatsen hittar Du en stor parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång:11km/3t40min

Leden runt Olta går ovanför campingplatsen (200m). Man tar sig dit längs stigen från parkeringen. Efter att ha stigit till kärrvägen ska Du börja gå medsols. Strunta i vägarna och stigarna som leder till höger. Nedåt till vänster syns Calpe och monoliten Ifach, som sträcker sig till 323 meters höjd. När Du hittar en byggnad och vägvisarna mot Vellas kapell (Ermita Vella) och mot Oltas topp (Cim de Olta)(10min)(330m) på höger sida, vik av till stigen som går upp till höger.

Efter ungefär 400 meter kommer Du till en väg (15min)(365m). Vik av till vänster. På vägens högra sida finns vägvisaren mot Oltas topp och La Mola (20min). Den branta steniga stigen med röd-gula markeringar stiger mot norr. Efter att ha stigit till Oltas kam (40min)(490m), kan du fortsätta stigen framåt mot den norra toppen, men det är bättre att först gå till den södra toppen, eftersom man på hemvägen hamnar nära nordtoppen.

Man kommer till sydtoppen genom att svänga till vänster. Stigen löper mellan gröna kvistar och buskar. Snart öppnar sig en utsikt mot bergen Bernia och Ifach som dominerar havsutsikten. På toppen (55min)(536m) hittar Du en trevligt picnic-plats med vida utsikter över den bergiga kusten. De mest markanta bergen är Puig Campana, Helada, Toix, Ifach och Montgo.

När Du ska till nordtoppen, gå mot ruinerna, som Du ser väldigt bra från sydtoppen. Vid ruinerna delar sig vägen  (1t20min)(515m). Gå inte till vänster (hemväg), utan fortsätt uppåt rakt fram. På den nordligaste punkten (1t40min) (587m), finns det en fågelbo, som från långt håll liknar ett kors. Härifrån kan Du beundra strandkanten från  Ifach till Morairas udde.

Gå tillbaka till ruinerna (1t55min), och sväng nu till höger mot söder. Först i början följer Du den högra sidan av Molas klyfta, men senare korsar Du klyftan (2t10min). Stigen leder bortåt från klyftan som svänger mot väst. Vid en husruin (2t20min) (385m) ska Du följa gula pilar som visar vägen till en stig som går mot väst. Stigen ansluter sig till vägen som går runt Olta (2t25min)(320m). Ta till höger mot "La Canal".

I nästa korsning (2t35min) fortsätt rakt fram. Gå inte till vänster mot "Camp de Tir".

Du kommer till ett vägskäl vid husruin som ligger på vägens vänstra sida där växer en stor tall (2t45min) (320m). På skylten står det att du är 3240 meter från campingplatsen. Framför dig ser du en bergformation, som är döpt efter Oltas finger (El Dit d'Olta). Sväng uppåt till höger. Håll dig till vänster, när vägen delar sig. Du hittar en husruin till när vägen svänger tvärt till höger (2t55min) (370m). Även i följande vägskäl gå till vänster.

När Du kommer till en korsning (3t05min) vik av till höger mot La Canal. Från denna korsning breder sig ett berglandskap ut. Det mest markanta berget är Montgó.

Efter att ha promenerad ca 350 m från korsningen kommer Du till en liten öppning där Du hittar en husruin till (3t10min) (395m). Här svänger vägen till vänster och smalnar sig till en stig som börjar slutta först svagt men sedan brant neråt. Undvik stigarna som viker av till höger.

Stigen ansluter sig till en kärrväg (3t25min) (315 m). Fortsätt till höger. Strunta i alla stigarna tills Du hittar skylten "Zona d'Acampada". Vid denna skylt (3t30min) vik av till höger till en stig. När stigen kommer till en kärrväg sväng av till vänster och återvänd till campingsplatsen (3t40min).