Pradera de Ordesa - Faja Canarellos - Pradera de Ordesa

Köranvisning: Kör väg N-260  tills Du hittar en skylt mot "Torla, Ordesa" mellan kilometerstolparna K480 och K481. Vik av till denna smala asfaltväg A-135. Efter 1,4 km kommer Du till Torla och ser en stor parkeringsplats på vägens högra sida. Från 30 juni till 16. september och under helgerna måste Du ta bussen från parkeringsplatsen till naturparken. Bussarna går alla 20 minuter. Bode parkeringen och busförbindelsen är med avgift. Annars kan Du köra med din egen bil till parken. Fortsätt längs vägen 3,5 km till ett vägskäl, där Du svänger till höger. 5,1 km längre fram kommer Du till parkeringsplatsen av Ordesas naturpark. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 11km/3t22min

På andra sidan av parkeringsplatsen hittar Du flera vägvisare (1320 m). Följ vägvisaren i riktning mot "Grados de Soaso" "Camino de Soaso" och "Cola Caballo" till vänster. När Du kommer till statyn av "Virgen del Pilar" (8min) (1335 m) ska Du gå till vänster till en stig mot "Circo de Cotatuero", "Faja Canarellos" och "Faja Racon".

Du vandrar genom lövskogen och högre upp genom barrskogen. I nästa vägskäl (21min) (1415 m), fortsätter Du till vänster igen. En bäck flyter på höger sida. Senare korsar Du två klyftor och har en utsikt mot bergväggar. Efter att ha korsat en bäck (47min) (1630 m) kommer Du till Cotatueros stuga (52 min) (1670 m), där Du hittar flera vägvisare. Följ vägvisaren i riktning mot "Faja Canarellos" till höger mot Cotatueros vattenfall

Nästan omedelbart korsar Du en bro. Senare passerar Du vattenfallet (1t) (1730 m) och stiger till Faja Canarellos (1t10min)(1780 m), en bergshylla som slingrar sig längs Tobacors sluttning. Nästan en timme följer Du Faja Canarellos svagt neråt. Under vandringen har Du underbara utsikter över dalen, mot berg och mot Gallineros sluttningar. Stigen är kantad av vinkelräta bergväggar och lövträd. På vägen kan Du möta rådjur (Rupicapra rupicapra).

Från Faja Canarellos börjar stigen zickzacka brant neråt (2t10min) (1725 m) och ansluter sig till en kärrväg (2t22min) (1645 m). Följ vägen till höger i riktning mot "Cascadas del Estrecho" genom lövskogen. Tre stigar viker av till höger mot Estrechos vattenfall. Den första går till övre delen av vattenfallet, den andra till lägre delen och den dredje till foten av vattenfallet ca 80 meter nedanför kärrvägen. Det tar ca 30 minuter att besöka alla tre utsiktsbalkongerna.

Under vandringen har Du en trevlig utsikt mot Sierra Cutas bergvägg innan Du kommer till följande vägskäl (2t45min). Leden går till höger, men Du kan ta en avstickare till höger till Cuevas vattenfall. Det tar ca 3 minuter att gå till vattenfallet.

Efter tre minuter ser Du Arripas vattenfall på vänster hand. När vägen delar sig vid bron som korsar ån Arazas (3t11min) (1350 m) håll till höger. Du kommer tillbaka till "Virgen del Pilar" (3t15min) och fortsätter längs vägen till parkeringsplatsen (3t22min).