Pradera de Ordesa - Sendero de los Cazadores - Faja de Pelay - Circo de Soaso - Camino de Soaso - Pradera de Ordesa

Köranvisning: Kör väg N-260  tills Du hittar en skylt mot "Torla, Ordesa" mellan kilometerstolparna K480 och K481. Vik av till denna smala asfaltväg A-135. Efter 1,4 km kommer Du till Torla och ser en stor parkeringsplats på vägens högra sida. Från 30 juni till 16. september och under helgerna måste Du ta bussen från parkeringsplatsen till naturparken. Bussarna går alla 20 minuter. Bode parkeringen och busförbindelsen är med avgift. Annars kan Du köra med din egen bil till parken. Fortsätt längs vägen 3,5 km till ett vägskäl, där Du svänger till höger. 5,1 km längre fram kommer Du till parkeringsplatsen av Ordesas naturpark. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 18km/5t

På andra sidan av parkeringsplatsen hittar Du flera vägvisare (1320 m). Följ vägvisaren i riktning mot "Sendero de los Cazadores" till höger. Efter att ha korsat en bro kommer Du till en korsning (2min) (1260 m), där Du går rakt fram enligt vägvisaren. Kärrvägen förändras till en stig (6min) (1330 m) som börjar zickzacka sig brant uppåt genom lövskogen. I början av denna stig hittar Du en informationstavla som varnar om stigens farlighet. Stigen är bred och lätt att gå på, men om Du lider av höjdskräck kan Du ha svårigheter.

När stigen delar sig (1t03min) (1875 m), gå till vänster i riktning mot "Faja de Pelay". Från denna punkt har Du den första utsikten mot bergväggar på motsatta sluttningen av dalgången. Det branta avsnittet tar slut vid Calcilarruegos utsiktsbalkong (1t13min) (1950 m) där Du kan titta nedåt mot dalens botten.

Stigen svänger till höger och kommer till Faja de Pelay, en bergshylla som slingrar sig längs Gallineros sluttning. Under vandringen öppnar sig underbara utsikter mot topparna och bergsformationerna av dalens motsatta sluttning. Du ser bergen Tobacor, Gallinero, Mondarruego och Descargador. Senare blir utsikten mot Tobacor och sin högsta punkt Punta Tobacor vidare. Också utsikten över dalen blir vidsträckare. På vissa ställen vandrar Du genom ängar och dungar.

När stigen börjar slutta neråt (2t15min) (1960 m) har Du en fri utsikt mot Circo de Soaso - den nordöstliga ändan av dalen omgiven av en cirkelformad bergvägg. Linker hand reser sig berget Cilindro de Marboré och på dess högra sida Monte Perdido. Nere i dalen flyter ån Arazas som bilder stora gölar. Kärrvägen som Du kommer att vandra tillbaka till början av leden löper vid ån. Stigen är kantad av vackra stenblock. Innan Du når botten av dalen syns vattenfallet Cola de Caballo i sin helhet.

Du kommer fram till en bro vid vattenfallet (3t15min) (1760 m). Efter att ha korsat bron, ska Du svänga till vänster. Stigen ansluter sig till kärrvägen (3t19min) (1755 m). Du passerar ett litet vattenfall på höger sida (3t30min) ((1750 m) och korsar flera bäckar innan Du kommer till den första gölen (3t35min) (1740 m). Vägen blir smalare och börjar följa floden som strömmar med full kraft neråt. Vid den största gölen hittar Du bergsterrasser (3t47min) (1715 m).

Senare dyker stigen in i lövskogen. Efter att ha passerat tre stigar som går till Estrechos vattenfall (4t17min) (1540 m) reser sig en vacker bergsvägg framför Dig. När vägen delar sig (4t29min) (1470 m) följ vägvisaren i riktning mot "Pradera" till vänster. Om en stund kommer Du till ett vägskäl. Leden fortsätter till höger mot "Pradera", men Du kan ta en avstickare till Cuevas vattenfall.

Efter att ha korsat en bro (4t33min) (1430 m) passerar Du Bucardos utsiktsbalkong på vägens högra sida och kommer till en korsning (4t45min) (1345 m) där Du fortsätter rakt fram. I nästa korsning (4t58min) (1330 m) ska Du gå till höger mot  "Pradera". Vägen leder tillbaka till parkeringsplatsen (5t).