Pradera de Ordesa - Circo de Cotatuero - Faja Racón - Pradera de Ordesa

Köranvisning: Kör väg N-260  tills Du hittar en skylt mot "Torla, Ordesa" mellan kilometerstolparna K480 och K481. Vik av till denna smala asfaltväg A-135. Efter 1,4 km kommer Du till Torla och ser en stor parkeringsplats på vägens högra sida. Från 30 juni till 16. september och under helgerna måste Du ta bussen från parkeringsplatsen till naturparken. Bussarna går alla 20 minuter. Bode parkeringen och busförbindelsen är med avgift. Annars kan Du köra med din egen bil till parken. Fortsätt längs vägen 3,5 km till ett vägskäl, där Du svänger till höger. 5,1 km längre fram kommer Du till parkeringsplatsen av Ordesas naturpark. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 10,5km/3t22min

På andra sidan av parkeringsplatsen hittar Du flera vägvisare (1320 m). Följ vägvisaren i riktning mot "Grados de Soaso" "Camino de Soaso" och "Cola Caballo" till vänster. När Du kommer till ett vägskäl vid statyn av "Virgen del Pilar" (8min) (1335 m) ska Du gå till vänster till en stig mot "Circo de Cotatuero", "Faja Canarellos" och "Faja Racon".

Du vandrar genom lövskogen och högre upp genom barrskogen. I nästa vägskäl (21min) (1415 m), fortsätter Du till vänster igen. En bäck flyter på höger sida. Senare korsar Du två klyftor och har en utsikt mot bergstoppar. Efter att ha korsat en bäck (47min) (1630 m) kommer Du till Cotatueros stuga (52 min) (1670 m), där Du hittar flera vägvisare. På höger sida ser Du Cotatueros vattenfall. Gå till vänster i riktning mot "Faja Racón".

Stigen zickzackar sig brant uppåt. När skogen glesnar, blir utsikten fri mot Tobacor och över Ordesas dal (1t03min) (1760 m). På detta ställe ska Du vara noga med att inte fortsätta längs en smal stig rakt fram, utan hålla Dig på den breda stigen som svänger snävt till höger. Vid nästa vägvisaren (1t10min) (1790 m), går Du till vänster i riktning mot "Faja Racon" och "Circo de Carriata".

Faja Racon är en bergshylla som slingrar sig längs Gallineros sluttning. Stigen är kantad av underbara bergsformationer. Senare öppnar sig en utsikt mot Sierra Cutas och sin högsta topp Punta Cuta.  Nere i älvgången sköns ån Arazas. Du vandrar genom skogen med enorma tallar och ser berget Otal mellan trädstammar (1t50min) (1845 m). Efter att ha korsat Gallineros klyfta med sitt vattenfall (1t55min) (1855 m) går Du ett tag på bergiga terrassen innan Du hittar stigen på nytt (2t01min) (1845 m). Senare blir utsikten mot Circo de Carriata, Tozal del Mallo och Otal vidare. Du har också en vidsträckt utsikt mot Aras älvdal (2t08min) (1860 m).

I Circo de Carriata sänker sig stigen svagt till en vägvisare (2t17min) (1810 m). Gå neråt till vänster i riktning mot "Pradera". Under vandringen längs stigen, titta bekåt för att beundra den cirkelformad bergvägg av Circo de Carriata. Stigen sluttar sig först genom tallskogen och sedan genom lövskogen till Ordesas asfaltväg (3t15min) (1330 m). Ta av till vänster och följ vägen tillbaka till parkeringsplatsen (3t22min).